Knelpunten bij een webshop of webwinkel
We zetten even veel voorkomende knelpunten van een webwinkel of webshop op een rijtje:
- Te weinig promotie van uw webwinkel: een webshop kan pas renderen als u voldoende naambekendheid verworven heeft. Te weinig ondernemers met een webwinkel investeren in adverteren en promotie. Adverteren kan gemakkelijk via bijvoorbeeld Google Adwords.
- Slechte navigatie doorheen uw webwinkel: Het is belangrijk om bezoekers gemakkelijk door uw webwinkel te laten navigeren. Geef duidelijk aan waar een bezoeker wat kan vinden. Beperkt het aantal kliks dat een bezoeker moet uitvoeren om een product te vinden.
- Slechte communicatie: Zorg er voor dat u goed communiceert over het gebruik van uw webshop. Een FAQ rubriek met veelgestelde vragen kan interessant zijn. Het is belangrijk dat uw website vertrouwen uitstraalt naar potentiële klanten toe, vandaar dat het belangrijk is om al uw contactgegevens zoals emailadressen en telefoonnummers te vermelden op uw contactpagina. Een sectie waar klanten terecht kunnen met eventuele klachten is ook een belangrijk aspect dat bij een webwinkel veel over het hoofd gezien wordt.
- Updaten: het is van belang uw webwinkel tijdig up te daten en te voorzien van eventueel nieuwe producten. Promoties en acties kunnen een bezoeker aanzetten tot kopen.
- Zoekmachine optimalisatie: zoekmachine optimalisatie is een belangrijk aspect ter promotie van uw webwinkel. Vergeet niet dat heel wat bezoekers zoekers zijn die via een zoekmachine op uw website terecht zullen komen. Op lange termijn verdiend u de investering van zoekmachine optimalisatie dubbel en dik terug!
- Registratie procedure: Een open registratie procedure die zich beperkt tot de absoluut nodige gegevens maakt het een bezoekers gemakkelijker. Teveel persoonlijke gegevens willen bemachtigen bij het registratie formulier kan een potentiële koper doen afzien van zijn aankoop. Je kan eventueel bij het inloggen, dus nadat de klant de registratie procedure doorlopen heeft, vragen om meer details in te vullen. Je laat de klant de keuze om dit te doen, maar koppelt een voordeel (bv een korting) aan het invullen van de specifieke detail gegevens.