Webwinkel of fysieke winkel
Een webwinkel heeft op het eerste zicht niet veel mee van een fysieke winkel, maar schijn bedriegt. Een webwinkel is een grote etalage die zeven dagen op zeven, vierentwintig uur per dag open is. U heeft maar een kans om een goede indruk te maken want een bezoeker, potentiële koper, is met een muisklik terug verdwenen.
Webwinkel beginnen: software
Goede webwinkel software is de sleutel naar het succes van uw webwinkel. Ik hoef u niet te vertellen dat het niet kan dat uw site om technische redenen niet bereikbaar is want dit kost u niet enkel centen, maar bezorgt u ook op lange termijn een slechte reputatie. Bezoekers die niet op uw site terecht kunnen, zullen ook niet meer terugkeren.
De webwinkel software moet uitgebreider zijn dan enkel het voorstellen van producten. U moet ook weten over hoeveel voorraad u beschikt, welke bestellingen al betaald zijn en bij de klant afgeleverd,... kortom u dient ook uw binnengekomen bestelling van uw webwinkel te kunnen opvolgen.
Een belangrijk punt bij een webshop is het aanzetten tot verkoop. Het kan dus interessant zijn een bezoeker te melden welke producten andere kopers reeds gekocht hebben die hetzelfde product aanschaften zoals de bezoeker. Dit heet men in het vakjargon cross-selling.
Andere vormen van promotie zijn uiteraard ook geschikt om uw webwinkel te laten groeien. Een voorbeeld kan zijn: gratis verzendkosten vanaf een bedrag x euro. Zorg dat dit bedrag net boven het niveau ligt van een gemiddelde productprijs. Op die manier zet u de bezoeker er toe aan om niet een maar twee of meerdere producten te kopen.
Webwinkel beginnen: bezoekers
U webwinkel staat online en is tot in de puntjes technisch uitgewerkt, proficiat! En nu, zitten wachten op bezoekers? Neen, dat is niet onze filosofie. Hier begint eigenlijk pas het echte werk om van je webwinkel een succesverhaal te maken. Aan de hand van uitgebreide webstatistieken en andere tools kan u nagaan of de bezoekers die naar uw site surfen de juiste bezoekers zijn. U kan ook nagaan hoeveel percent van uw bezoekers ook daadwerkelijk iets kopen en wat de rest op uw site zoekt.
De conversie verhogen van uw bestaande webwinkel is ook een mogelijkheid om de inkomsten van uw webshop omhoog te halen. Over conversie is al veel geschreven en vertelt, maar dat is voor een volgende keer.