Website

Webshop opstarten

E-shoppen

E-shoppen, zoals dit zo mooi in vaktermen heet, zit in de lift. Het is wetenschappelijk bewezen dat landen waar de internettoegang goed voor handen is, meer webshop gebruikers heeft dan in landen waar veel minder mensen toegang tot internet hebben. Enkele cijfers (2008) die het internetshoppen aangeven:

  • Nederland: 55 procent
  • Denemarken: 54 procent
  • Zweden: 55 procent
  • Groot-Britannië: 53 procent
  • België: 21 procent

E-bankieren

Internetbankieren is in de meeste Europese landen al goed ingeburgerd. Enkele cijfers (2008) die aangeven hoeveel procent van de inwoners aan internetbankieren doet:

  • Nederland: 77 procent
  • Finland: 84 procent
  • Estland: 84 procent
  • België: 52 procent

Starten met een eigen webshop

Een webshop is eigenlijk een online winkel, etalge waar producten en diensten via internet voorgesteld worden. Net zoals in een gewone winkel is het belangrijk dat een klant zijn weg gemakkelijk kan vinden in de webshop. Een webshop wordt ook wel eens webwinkel genoemd. Handel drijven via internet heet ecommerce of e-commerce. Als eigenaar van een webshop heb je heel wat voordelen. Je hebt geen fysieke winkel nodig, de betalingen verlopen geautomatiseerd, minder tot geen personeel nodig en dus veel minder kosten.

Webshop met succes

Een webshop dient succes te kennen om te renderen, net zoals een fysieke winkel. Bij het opstarten van een webshop stellen zich twee mogelijke problemen. Een eerste groot probleem zou kunnen zijn dat mensen vinden uw webshop niet terug op het internet en bijgevolg geen producten of diensten uit uw webwinkel kunnen kopen. Het zou ook kunnen dat bezoekers van uw webwinkel hem wel terugvinden, maar niks kopen. Het is dus niet enkel de kunst om een bezoeker naar uw webshop te lokken, maar heb bovendien ook aan te zetten tot het kopen van producten of diensten.

Zoekmachine optimalisatie toepassen voor een webshop

90 procent van de bezoekers van een webshop komt meestal via de verschillende zoekmachines. Een webshop bouwen zonder rekening te houden met zoekmachine optimalisatie is een doodgeboren kind. Om kans te maken iets te verkopen via uw webwinkel is het een noodzaak dat surfers uw webshop ook daadwerkelijk terugvinden.

Bezoekers van uw webshop omtoveren tot online kopers

Eénmaal een bezoeker in uw webwinkel vertoeft dient hij nog te kopen. Het is belangrijk om een transparante structuur op poten te zetten zodat een bezoeker gemakkelijk vindt wat hij zoekt. Maak het een bezoeker zo gemakkelijk mogelijk. Wijs uw bezoeker ook op speciale acties zoals promoties van bepaalde producten. Indien mogelijk laat bezoekers zich registreren voor een nieuwsbrief zodat u promotie via e-mailing kan verspreiden. Een heel belangrijke factor die een bezoeker er toe zal aanzetten om te kopen is de betrouwbaarheid die uw webshop uitstraalt. De eerste indruk is hier heel belangrijk. De lay-out van uw webshop moet dus vertrouwen wekken bij uw bezoeker.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01