Fysieke winkel tegenover webwinkel
Als iemand een fysieke winkel binnenkomt kan je met hem of haar praten, van gedachten wisselen. Bij een webwinkel of webshop is dat al heel wat moeilijker. Het is niet alleen de kunst om bezoekers de weg naar uw website te wijzen, maar eveneens om ze aan te zetten om effectief tot een aankoop over te gaan. Zorg er dus eveneens voor dat de structuur van uw webwinkel transparant is. Niks is vervelender dan te moeten klikken en zoeken om te vinden wat je zoekt.
Webshop: bezoekers aantrekken
Hoe kan een webshop het gemakkelijkst bezoekers aantrekken? Kiest u voor locale advertenties in kranten en tijdschriften? Misschien is het beter om eerst eens na te gaan hoe mensen zoeken op het internet. Negentig procent van mensen die informatie zoeken over een product doen dit via een zoekmachine zoals bijvoorbeeld Google. Het zou dus interessant zijn om mensen te bereiken die opzoek zijn naar de producten die u te koop aanbiedt. Deze mensen hebben immers reeds een grote interesse in uw product. Voor een webshop is het dus voordeliger om te investeren in zoekmachine optimalisatie dan een grote reclamecampagne via radio, tv of geschreven pers uit te voeren. Een toppositie in zoekmachines is een absolute must voor webwinkels.
Webwinkel: producten verkopen
Producten verkopen pas als ze mooi gepresenteerd worden. Dit is zo in een fysieke winkel, maar ook het geval bij een webwinkel. Grafisch dient u webshop dus in orde te zijn. Bij een webwinkel is het belangrijk het vertrouwen van de bezoeker te winnen. Dit kan u het best bereiken door genoeg informatie aan te bieden op uw webshop. Een webwinkel met enkel productnamen en prijzen zal niet veel vertrouwen uitstralen. Er zal sneller gekocht worden als er bij het product een fotootje staat en er meer uitleg verteld wordt over het product.