Website

Webshop laten scoren met cross-selling, up-selling én deep-selling

Cross-selling, aanverwante producten verkopen

Cross selling betekent het verkopen van aanverwante producten. Belangrijk hierbij is dat u de keuze voor een extra aankoop laagdrempelig maakt. Toon de bezoeker dat u met hem meedenkt, maar maak het besteltraject voor een toegevoegd aanbod niet onnodig complex! In fysieke winkels vind cross selling ook plaats zoals bijvoorbeeld in een kledingzaak waarbij een kledingstuk gepresenteerd wordt in combinatie met andere kledingstukken.

Voor cross-selling bestaan er verschillende tactieken:

Gelijksoortige producten

Bij gelijksoortige producten gaat het over producten van hetzelfde type, maar die zijn dan van bijvoorbeeld een ander merk.

Voorbeeld: je bekijkt een tablet van Nexus, maar daaronder ziet u gelijkaardige tablets van andere merken  (zie coolblue.com)

aanvullende producten van cross-selling

Aanvullende producten

Bij aanvullende producten gaat het om producten die passen bij het product dat de klant aan het bekijken is.

Voorbeeld: een speelgoedauto op batterijen kopen en als bijpassend artikel batterijen aangeboden krijgen (zie Bol.com)

Aanvullende producten bij cross-selling

Combinatie aanbiedingen

Combinatie aanbiedingen kan u doen met zowel gelijksoortige producten als met aanvullende producten. Hierbij laat u combinaties zien van het bekeken product samen met een ander product waarbij een korting gegeven wordt op het geheel.

Voorbeeld: door online zowel een Iphone te kopen als een cover voor de Iphone krijg ik 9 % korting op het geheel (zie coolblue.com)

Combinatie aanbieding bij cross selling

Up-selling, aanprijzen van een duurdere variant

De term up selling betekent dat u een duurdere variant verkoopt. Met up-selling sluist u de klant door naar een hoogwaardiger of extra product of dienst. Speel hierbij in op de interesses van de bezoeker door producten aan te bieden uit een (vaak) duurder segment. Vermeld hierbij zeker de extra's en voordelen en informeer de potentiële koper waarom deze duurdere variant beter bij z'n wensen past.

Voorbeeld: u koopt een printer maar ziet een duurdere variant staan en bent snel overtuigd

Deep-selling

Deep selling wijst op meer van hetzelfde verkopen. Deze verkooptechniek wordt vaak toegepast bij bijvoorbeeld drukkerijen. Vaak krijgen klanten de mogelijkheid om in plaats van de opgegeven hoeveelheid afdrukken ook te kiezen voor een grotere hoeveelheid met een aantrekkelijke meerprijs.

De deep selling-techniek kan u al toepassen op de productenpagina van uw webshop zelf, maar ook later kan dit door in het winkelmandje de mogelijkheid te bieden het aantal producten te vermeerderen tegen een aantrekkelijke extra kost.

Voorbeeld: bij het tankstation koopt u niet éénmaal benzine, maar blijft u telkens terugkomen om uw auto vol te tanken.

Uw online conversie en verkoop verhogen?

Aarzel niet om ons vrijblijvend te contacteren via 056 32 32 01 of om ons contactformulier in te vullen. Een rendabele webshop die heel wat bezoeker en uiteindelijk klanten aantrekt, daar draait het om!


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01