Ontstaan van web 2.0
Het ontstaan van een tweede fase geeft aan dat er ooit een eerste fase is geweest. In die eerste fase won het world wide web aan bekendheid en kende het een spectaculaire groei door het toenemende aantal gebruikers. Tevens werd deze fase gekenmerkt door economische euforie omdat de verschillende dotcombedrijven (dit zijn bedrijven die gespecialiseerd zijn in toepassingen voor het internet) als paddenstoelen uit de grond rezen. Over het algemeen wordt het ontploffen van de internetbubbel in 2001 aanzien als het einde van de eerste fase.
Interactieve webapplicaties in web 2.0
De interactieve applicaties die worden ontworpen maken vaak gebruik van AJAX met XHTML, CSS, het Document Object Model(DOM), XML, XSLT en JavaScript XmlHttpRequest als onderliggende technieken. AJAX staat voor Asynchronous Javascript and XML. De bedoeling van AJAX is om de eindgebruiker het gevoel te geven dat hij niet in een webomgeving, maar met een normale desktopapplicatie aan het werken is. Waar vroeger bij zo goed als elke trigger een volledige webpagina gereloaded moest worden is dit dankzij AJAX niet langer het geval. AJAX communiceert met de server die verschillende scripttalen kan gebruiken (vb.: PHP, ASP, JSP, ColdFusion of Ruby). Wanneer de server dan een antwoord stuurt in XML of HTML zorgt JavaScript ervoor dat enkel het juiste deel van de webpagina wordt aangepast.
Voorbeeld van web 2.0 webapplicatie
Een mooi voorbeeld van een sterk ontwikkelde en typische Web 2.0 applicatie is de dienst Gmail van Google. Een aantal types termen die vaak met Web 2.0 worden geassocieerd zijn weblogs, wiki's, podcasts, RSS-feeds, webvideo en webservices met open API's (Application programming interface).
Voorbeeld websites die web 2.0 technieken gebruiken
Op het internet kan je vandaag de dag reeds honderden sites vinden die gebruik maken van verschillende Web 2.0 technieken. Een aantal voorbeelden zijn:
Grafische elementen in web 2.0
Naast het technische aspect staat Web 2.0 ook bekend voor zijn evoluties op grafisch gebied. Er moet echter wel worden gezegd dat de nieuwe grafische element geen integraal deel uitmaken van Web 2.0 en dus onafhankelijk verder kunnen evolueren. Enkele voorbeelden van nieuwe grafische elementen zijn:
- Kleurverlopen (gradients)
- Ronde hoeken
- Achtergronden met diagonale arceringen
- Het 'natte vloer'-effect
- Grotere lettertypes
- Een 'supermarktsticker', vaak met een kreet zoals 'beta'