Website

Wat betekent SEO of zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie, een duidelijke definitie

Hoe kunnen we zoekmachineoptimalisatie nu precies definiëren?

"Zoekmachine optimalisatie is een online vorm van marketing die gericht is op het verkrijgen van meer relevante bezoekers en een grotere conversie op uw website door middel van verbetering van de kwaliteit en de inhoud van uw webpagina's."

Over deze uitgebreide definitie kunnen we heel wat vertellen. Om te beginnen is het een marketingvorm wat inhoudt dat er een koppeling gelegd wordt tussen de producten of diensten die het bedrijf aanbiedt en de consumenten zelf. Deze koppeling gaat veel verder dan een gewoon sitebezoek waarbij de producten en diensten bekeken worden.

De bezoeker brengt pas echte waarde met zich mee wanneer hij gewenste handelingen op die site uitvoert zoals bijvoorbeeld het kopen van een product, een inschrijving voor de nieuwsbrief, iets downloaden, een contactaanvraag ingeven, enzovoort. Deze gewenste acties omschrijven we als 'converterend'. Dit is dan ook de hoofdreden waarom we spreken van een 'relevante' bezoekers en niet zomaar bezoekers.

Zoekmachine optimalisatie gaat over de natuurlijke zoekresultaten binnen een zoekmachine waarvoor u helemaal niets hoeft te betalen (voor zoekmachine adverteren of SEA moet u dan wel weer betalen).

De belangrijkste factoren van zoekmachine optimalisatie

Wanneer we over SEO (Search Engine Optimization) of zoekmachine optimalisatie praten, kunnen we drie grote factoren onderscheiden, namelijk techniek, content en linkbuilding.

Techniek

Wanneer we over de techniek spreken, gaat het over hoe een website precies in elkaar steekt. Een gemakkelijk voorbeeld is bijvoorbeeld het gebruik van Flash op sites: browsers kunnen Flash lezen, maar zoekmachines hebben hier heel wat moeite mee. Ook al wordt uw site mooi weergegeven in browsers, wanneer zoekmachines de links van uw site niet kunnen lezen, zal u niet online gevonden worden.

Wanneer we het over de techniek van website-ontwikkeling hebben, dan spreken we over de URL's, HTML-codes, CSS en websitestructuur.

Content

Met content verwijzen we naar de teksten die op de website verschijnen en de titels en meta descriptions van elke individuele webpagina. Afbeeldingen of filmpjes horen hier niet bij want deze zaken kunnen zoekmachines nauwelijks interpreteren.

Een goede zoekmachine optimalisatie stelt een aantal eisen wanneer het om sterke content gaat: is de tekst lang genoeg om de inhoud te begrijpen, zitten de juiste zoekwoorden in de tekst verweven, is er een duidelijke focus te zien, enzovoort.

Linkbuilding

Wanneer we het hebben over linkbuilding dan verwijzen we naar links van andere sites naar uw site. Zoekrobots (en zeker Google) beschouwen deze links als stemmen voor uw website. Hoe meer links u krijgt, hoe groter de waarde van uw site in de ogen van de zoekmachine. Maar niet elke link krijgt eenzelfde waarde toegekend. Deze wordt echter bepaald door de woorden waar de link achter schuilgaat, de autoriteit van de website die naar de uwe linkt en enkel technische kenmerken van de link zelf.

Hoe werkt een zoekmachine nu precies?

Zoekmachines doorlopen twee fases vooraleer een website op de resultatenpagina's kan belanden. Om te beginnen moet de website geïndexeerd kunnen worden. Hiervoor stuurt Google een bot (= stuk software dat zich als een bezoeker gedraagt) naar uw site. Deze bot ontdekt uw website en probeert daarna de links die hij tegenkomt te volgen. Elke keer deze bot een nieuwe pagina vindt, wordt deze opgeslagen in de gigantische database van de zoekmachine.

Google kent een ontzettend grote database vol geïndexeerde webpagina's waardoor er een bepaalde rangschikking van deze pagina's moet plaatsvinden. Deze sortering wordt omschreven als het 'ranken' van zoekresultaten. Maar hoe bepalen zoekmachines nu welke pagina bovenaan moet staan? Google heeft hiervoor doorheen de tijd zeer complexe algoritmen ontwikkeld. 

De meest belangrijke (en dus interessante) pagina's probeert Google zo hoog mogelijk te ranken in haar resultaten. Een goede linkbuilding, een sterk technisch in elkaar stekende website en duidelijk geschreven SEO-teksten zijn hierbij dus zeer belangrijk!

Meer te weten komen over een goede zoekmachine optimalisatie?

Aarzel niet om ons webdesignbureau te contacteren via 056 32 32 01 of om ons contactformulier in te vullen. Een goede SEO is noodzakelijk om uw concurrenten een stapje voor te zijn!


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01