Website

Tips voor een goede website usability

1   Website identiteit

'Waarvoor staat uw bedrijf?' en 'Wat doet u?', twee belangrijke hoofdvragen waarvan bezoekers onmiddellijk een antwoord verwachten wanneer ze de website openen.

Bedrijfslogo op een duidelijke plaats

Het logo moet onmiddellijk in het oog springen wanneer de website geopend wordt. Meestal wordt dit logo links bovenaan gepositioneerd omdat dit het allereerste is wat men ziet bij het scannen van een website.

Homepagina is snel 'verteerbaar' 

Consumenten zijn vandaag de dag gehaast en wensen informatie te vergaren in zo'n kort mogelijk tijd. De vijf-seconden regel stelt dat lezers de homepagina moeten kunnen lezen en begrijpen in slechts vijf seconden.

Opvallende plaatsing van de contact- en bedrijfsinformatie

Contactinformatie plaatst u best op elke pagina duidelijk in het zicht. Ook een 'over ons' pagina is steeds handig! Het lijkt misschien wat saai, maar vertrouwen is enorm belangrijk op het web.

2   Toegankelijkheid van de site

De toegankelijkheid van de site draait niet enkel om de traditionele toegankelijkheid issues, maar over alles wat een bezoeker van uw website kan weghouden.

Een beperkte laadtijd is noodzakelijk

Een lange laadtijd zorgt ervoor dat bezoekers de website snel zullen verlaten. Probeer deze dan ook te beperken!

Goed contrast tussen achtergrond en tekst

Zorg ervoor dat er voldoende contrast is tussen de tekst die op uw website komt en de achtergrondkleur. Wanneer dit contrast onvoldoende is, zullen lezers moeite hebben om uw webteksten te lezen.

Lettergrootte/spacing bevordert de leesbaarheid

De gekozen lettergrootte mag niet te groot zijn, maar ook niet te klein. Ook de afstand tussen de zinnen mag niet te klein zijn want dit kan tot frustraties leiden en bijgevolg tot het verlaten van de site.

De 404 page not found mag niet vergeten worden

Wanneer een pagina op uw site niet meer bestaat, zal de gekende '404 not found' tevoorschijn komen. Hierdoor  laat u de bezoeker niet aan z'n lot over maar maakt u hem duidelijk dat de webpagina niet meer bestaat. 

Vergeet de mobiele gebruiker niet

Dankzij een responsive webdesign zal de website perfect raadpleegbaar zijn op mobiele toestellen zoals smartphones en tablets.

3   Een overzichtelijke navigatie

Hoofdnavigatie is snel identificeerbaar

Net zoals het logo moet de hoofdnavigatie onmiddellijk in het zicht springen. Op sommige website kan deze navigatie verborgen staan waardoor bezoekers deze niet snel terugvinden. Ook wanneer u met twee navigatiebalken werkt, maakt u best een duidelijk onderscheid tussen beide.

Overdrijf niet in het aantal buttons

Wanneer u heel wat items in één navigatiebalk heeft, dient u al eens na te denken of ze wel allemaal nodig zijn. Te veel menu-items kunnen chaotisch overkomen! Probeer daarom ook met verschillende navigaties te werken.

Bedrijfslogo verwijst naar de homepagina

Zorg er steeds voor dat er een link achter uw bedrijfslogo steekt waardoor men bij een simpele klik altijd terugkomt op de homepagina.

Duidelijke zoekfunctie

Wanneer u werkt met een zoekfunctie op de site, dan plaatst u deze altijd op een prominente plaats (meestal rechts bovenaan).

 4  Optimale webcontent schrijven

'Content is king' is een zin die u vast en zeker al gehoord hebt! Content is zeer belangrijk voor lezers wanneer het voldoende waardevol is.

Hoofdtitels zijn duidelijk

De hoofdtitels van uw teksten moeten altijd in een H1 staan zodat de lezer snel weet dat het over een hoofdtitel gaat. Wanneer u ook nog met tussentitels werkt, zal u andere headings moeten gebruiken zoals een H2, H3, H4,.... Hiermee kan u een mooi overzicht bewaren en uw tekst goed organiseren.

Above the fold informatie

Plaats de belangrijkste informatie van uw webtekst 'above the fold'. Deze 'fold' verwijst naar de denkbeeldige lijn waar de onderkant van uw beeldscherm de pagina breekt.

Laat de belangrijkste zaken opvallen

Tracht de belangrijkste woorden in het vet of cursief te plaatsen zodat deze onmiddellijk opvallen. Ook kan het gebruik van opsommingen interessant zijn. Het maakt de tekst makkelijk leesbaar én het wordt bovendien sneller onthouden.

Kleurgebruik in uw tekst

De kleuren moeten mooi passen bij de grafische lay-out van de website. 

Kleurgebruik in uw webtekst

Betekenisvolle URL

De URL van elke webpagina moet betekenisvol zijn. Vaak omvat deze de titel van de webpagina. Voor de lezer is dit handig, maar ook voor Google is dit zeer nuttig om snel pagina's te kunnen indexeren.

Meer informatie of advies nodig voor een optimale website usability?

Contacteer webdesigner #company# vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. We helpen u graag verder!


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01