Analyse van uw website door zoekmachine Google
Een zoekmachine komt regelmatig bij een site op bezoek om deze te kunnen analyseren. Om een goede analyse te kunnen maken gaat de zoekmachine de broncode van jouw website even onder de loep nemen. Je kan dat trouwens ook zelf even doen door in een browservenster met je rechtermuisknop te klikken en dan te kiezen voor de optie 'broncode weergeven'. In de broncode staan niet alleen dingen die je op de website ziet. Er is ook een heleboel extra informatie te vinden.
Bij de analyse van de broncode maakt een zoekmachine gebruik van een bepaald algoritme. Na de analyse krijgt je site een bepaalde waardering toegekend. Hoe hoger de waardering, hoe hoger de positie in de zoekresultaten.
Algortime van Google
- kernwoordfrequentie: hoe vaak komen kernwoorden voor in de tekstelementen (title-tags, titles, content, links, ...) van je website
- kernwoordverzadiging: de mate waarin de belangrijke kernwoorden zijn verwerkt in de tekstelementen van je website.
- kernwoordgewicht: de positie van de verschillende kernwoorden in de tekstelementen van je website. Hoe eerder belangrijke kernwoorden voorkomen, hoe groter de kans dat jouw website beter gaat scoren dan die van je concurrenten.
De vouwlijn
Een belangrijke vuistregel die altijd moet worden toegepast is de regel van de vouwlijn. Alles boven de vouwlijn is extra belangrijker omdat de zoekmachine deze code eerst tegenkomt. Het komt er dus op aan van de broncode zo net mogelijk te houden. Zo wordt belangrijke content sneller opgenomen.
Hieronder vind je nog enkele tips voor schonere broncode:
- verwerk alles dat met stijl te maken heeft in een extern CSS bestand. Dit is een extern bestand waarin de volledige opmaak van de site zit verwerkt. In de site zelf moet het css bestand maar op 1 plaats worden aangesproken.
- probeer ook om javascript code zoveel als mogelijk in een extern bestand op te nemen.
Zoals eerder gezegd is dit maar een klein deel van een groter geheel. Er zijn veel factoren waar rekening moet worden mee gehouden bij zoekmachine optimalisatie.