Website

Mobiele website en zoekmachine optimalisatie

Mobile.site.be of m.site.be

In de beginperiode werkten de meeste mobiele websites met een afzonderlijke URL. Deze ziet er op een smartphone zo uit: mobile.site.be of m.site.be. Helaas zijn er al heel wat problemen bij deze techniek ontdekt. De mobiele websites bevatten namelijk exact dezelfde content als de desktop variant. Dit kan dus een negatieve impact hebben op de zoekmachines. Elke wijziging van de website op desktop moet dan ook op de mobiele variant doorgevoerd worden.

De belangrijkste tip die we meegeven aan eigenaars van een mobiele site is: zorg ervoor dat uw mobiele site goed wordt gedetecteerd door Google, zodat deze vindbaar is.

Responsive webdesign: mobiele site laten detecteren door Google

Één van de nieuwste technieken om mobiele websites optimaal en onder 1 URL weer te geven is responsive webdesign. De URL blijft dus altijd dezelfde, ongeacht het gebruikte platform.

Een groot voordeel van responsive webdesign is dat het niet meer nodig is om horizontaal te gaan scrollen, beter nog, je kan gewoon niet meer horizontaal scrollen.

Een ander voordeel is dat de buttons op uw website zich ook aanpassen aan het design, deze worden niet oneindig verkleind maar op voldoende grootte geplaatst zodat ze zeker leesbaar en aanklikbaar zijn.

Google heeft vorig jaar haar standpunt bekend gemaakt rond mobiele websites en zoekmachines. De voorkeur gaat duidelijk uit naar responsive webdesign.  Om alles te ontdekken i.v.m. responsive webdesign, verwijzen wij u graag door naar ons uitgebreid artikel over responsive webdesign.

Mobiele website zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie: SEO traject

Mobiele surfers gebruiken doorgaans kortere zoektermen dan wanneer ze op een desktop naar informatie zoeken. Daardoor krijgen ze ook kortere zoekopdrachten of enkele voorspellingen van Google autosuggest die niet altijd even juist zijn.

Doordat smartphone gebruikers vaak gebruik maken van een verbinding met mobiel internet en beperkte datalimieten is de verbindingssnelheid een stuk lager. De website is minder snel ingeladen en dit kan ook een rol spelen in een standaard SEO traject.

Zorg er daardoor steeds voor dat de belangrijkste content/inhoud van je website in één oogopslag te vinden is.

Google Places: locatiebepaling beïnvloedt zoekresultaten

Een laatste tip die we zeker willen meegeven is het gebruik van een gratis lokaal platform van Google, namelijk Google Places.

Uit onderzoek is gebleken dat 97% van de consumenten op internet naar lokale bedrijven zoeken. Wanneer men een bedrijf wil opzoeken via hun mobiel toestel (of een ander apparaat) wordt er een locatiebepaling gedaan om zo zoekresultaten aan te bieden in de buurt waar de gebruiker zich bevindt.

Op dit gratis platform kan allerhande informatie over uw bedrijf worden toegevoegd zoals onder andere uw adres gegevens. Hierdoor kan men onmiddellijk een routebeschrijving opvragen of telefonisch contact opnemen.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01