1 Duidelijke productomschrijvingen en foto's
Goede productomschrijvingen zijn erg belangrijk voor zowel klanten als zoekmachines. Voor deze laatste geldt 'hoe langer de omschrijving, hoe beter'. Door in uw voldoende lange omschrijving relevante trefwoorden te gebruiken kan elk afzonderlijk product uit uw webshop hoog in de zoekresultaten eindigen. Hiernaast beantwoordt een goede omschrijving zoveel mogelijk vragen van geïnteresseerden.
Aangezien u op het internet de producten op uw scherm niet kan vastnemen of er even omheen kunt lopen, zijn kwaliteitsvolle productfoto's essentieel. Ga bij voorkeur voor meerdere foto's die u kunt vergroten en waarbij u het product langs verschillende kanten belicht.
2 Goede 404 pagina
Een 404-pagina heeft u zeker al eens tegenkomen. Dit is een foutmelding pagina die de webserver retourneert aan de bezoeker wanneer deze een pagina opvraagt die niet (meer) bestaat. Vanuit marketing standpunt kunt u veel uit deze pagina halen. Leg op een vriendelijke manier uit wat er mogelijk verkeerd is gelopen en wijs hen op de mogelijkheden om verder te gaan, zoals een verwijzing naar de homepage of een zoekfunctie.
Probeer er alles aan te doen om de bezoeker terug naar uw webshop te krijgen.
3 Goede usability
Usability verwijst naar de mate waarin een product in een bepaalde gebruikersomgeving door bepaalde gebruikers gebruikt kan worden om specifieke doelen efficiënt en naar tevredenheid te bereiken.
De bezoeker van uw webshop wil u uiteraard een fantastische gebruikerservaring geven en hem zo goed mogelijk helpen. Een actie zoals bijvoorbeeld het kopen van een product, moet met zo min mogelijk hindernissen kunnen gebeuren.
Zorg ervoor dat alle handelingen logisch in elkaar steken!
4 Een webshop kent verplichtingen
Als webshop eigenaar moet u zich te houden aan een aantal verplichtingen. Zo moet er een uitgesproken herroepingsrecht zijn met een wettelijke termijn van 14 kalenderdagen (ingaand vanaf de dag na levering of het sluiten van een dienstovereenkomst).
Verkopers zijn ook verplicht zich duidelijk te identificeren. In deze identificatieplicht zitten volgende zaken vervat: adres, BTW-nummer, telefoonnummer, e-mailadres en maatschappelijke benaming van het bedrijf.
5 Duidelijkheid en betrouwbaarheid zijn belangrijke vereisten
Vooraleer een bezoeker iets op de webshop zal bestellen, zal hij eerst een bepaald vertrouwen moeten hebben. Met een aantal middelen kan u dit vertrouwen in de hand werken. Belangrijk hierbij is duidelijk zijn over wat de klant kan verwachten.
Maak dus geen geheim van betalingsmogelijkheden, BTW en transportkosten.
6 Goede interne zoekmachine in de shop
De meeste bezoekers van uw webwinkel weten duidelijk wat ze willen. Zo snel mogelijk proberen zij dit te vinden, maar wanneer dit te lang duurt zal de webshop snel verlaten worden om naar dat van een concurrent te gaan. Een goede interne zoekfunctie helpt de bezoekers naar hun doel.
7 Straffe SEO of zoekmachine optimalisatie is onontbeerlijk
Met uw webshop wilt u online gevonden worden in zoekmachines. Een webshop dient bijgevolg qua structuur dusdanig opgezet te zijn dat zoekmachines zoals Google deze goed kan indexeren (of lezen). Zeker de productpagina's moeten gemakkelijk geïndexeerd kunnen worden. Probeer daarom de titel van uw product op te nemen in de paginatitel en -URL.
Naast de techniek is de inhoud eveneens zeer belangrijk voor uw SEO. Hoe zal u uw product omschrijven en welke trefwoorden gaat u gebruiken?
Los van de techniek en de inhoud is een goede interne linkstructuur ook noodzakelijk. Verwijs relevante pagina's naar elkaar maar zorg er ook voor dat voldoende relevante externe sites naar uw webshop linken.
8 Contactmogelijkheden altijd zichtbaar
Het is sterk aan te raden om altijd een telefoonnummer op uw webshop te vermelden. Dit schept enerzijds vertrouwen en moedigt anderzijds de bezoeker aan om snel contact op te nemen bij vragen of problemen.
Biedt ook altijd een contactformulier aan want veelal is dit eenvoudiger en sneller dan een e-mail opstellen.
Sterke webshop nodig?
Contacteer webdesignbureau #company# vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in. We helpen u graag verder!