Tip 1 - Kies voor een sterk gedifferentieerd aanbod
Hoe groter het productenaanbod, hoe groter de kans dat consumenten hun ideale product zullen vinden en kopen. Bovendien heeft een online shop het grote voordeel dat niet alles onmiddellijk in voorraad moet zijn. Een grote stock is dus niet onmiddellijk nodig.
Tip 2 - Een uitgebreide productinformatie is een must
Consumenten kunnen uw producten niet in levende lijve zien en beoordelen. Probeer daarom elk product van een sterk uitgebreide productomschrijving te voorzien. Toon ze in alle kleuren, maten, gewichten, verpakkingen, enzovoort. Zo kan men allerlei producten afwegen en vergelijken alsof men het in een fysieke winkel zou doen.
Tip 3 - Zorg voor duidelijk zichtbare contactinformatie
Op elke pagina van uw webwinkel moet u uw contactgegevens duidelijk vermelden. Al deze gegevens zullen de potentiële koper geruststellen. De identiteit van de webshop-eigenaar zal vertrouwen wekken waardoor consumenten sneller geneigd zullen zijn effectief tot een koop over te gaan.
Tip 4 - Mooie presentatie van producten doet wonderen
Net zoals hierboven vermeld, kunnen producten niet vastgenomen worden om deze grondig te bestuderen. Door aan elk product een aantal kwaliteitsvolle foto's toe te voegen, kan u eventuele onzekerheid reduceren aangezien consumenten kunnen zien hoe het product in werkelijkheid is. Probeer bovendien ook foto's toe te voegen die het product langs verschillende kanten belicht.
Tip 5 - Visueel aantrekkelijke webshop
Niet alleen de producten moeten mooi gepresenteerd worden, ook de webshop moet uitnodigend zijn door een visueel aantrekkelijk design. Veelal vormt de sitebezoeker zich een eerste indruk bij het binnenkomen van de site. U kan het vergelijken met het voorbijwandelen van een winkel. Wanneer de etalage verzorgd en mooi is, zal u veel sneller de winkel binnengaan dan wanneer dit niet het geval is.
Tip 6 - Hou het bestel- en betaalproces zo eenvoudig mogelijk
Zodra de potentiële koper z'n winkelmandje gevuld heeft met producten, moet u ervoor zorgen dat hij gemakkelijk het bestelproces kan doorlopen. Wanneer de koper hierbij verschillende stappen moet doen, vermeldt u deze best ook bovenaan. Geef ook duidelijk aan in welke stap de koper zich momenteel bevindt.
Tip 7 - Ga voor meerdere betaalmethodes
Ook op vlak van betaling mogen er geen vervelendheden of afleidingen opduiken. Geef de koper zeker ook de mogelijkheid om te kiezen tussen verschillende betalingsmethodes want niet iedereen beschikt bijvoorbeeld over een Visa of werkt met PayPal.
Tip 7 - Een duidelijke navigatie is noodzaak
Net zoals bij elke gewone website moet een website ook een duidelijke en gestructureerde navigatie hebben. Wanneer bezoekers te lang naar de gewenste informatie of het gewenste product moeten zoeken, zullen zij al snel afhaken. Daar gaan uw potentiële klanten dan!
Ook de navigatie bij categorieën en subcategorieën van producten moet zeer duidelijk zijn. Maak bovendien geen categorieën aan waarbij geen of slechts twee producten in zitten want dit maakt een povere indruk.
Tip 8 - Wees transparant over de verzending en verkoopsvoorwaarden
Moffel de algemene verkoopsvoorwaarden niet weg in een hoekje, maar plaats deze nadrukkelijk op een duidelijk zichtbare plaats tijdens het bestelproces. Zet daar bijvoorbeeld duidelijk in wat er gebeurt indien een verzending niet zou toekomen.
Zorg er hiernaast ook voor dat de koper precies weet hoeveel z'n verzendingskosten bedragen.
Zelf een professionele webshop nodig?
Contacteer webdesignbureau #company# vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in.