Tips en regels voor Eyetracking
Na analyse van verschillende eyetracking onderzoeken zijn er ook een aantal algemene regels die kunnen worden opgesteld. Houd bij het opstellen van het ontwerp van jouw website dan ook altijd rekening met deze regels.
- advertenties die bovenaan en links op een website staan worden het meest bekeken
- advertenties naast de core (belangrijkste) content worden het vaakst opgemerkt
- banners worden meer en meer genegeerd
- van alle formaten worden tekst advertenties nog het meest gelezen
- grote tekstblokken worden over het algemeen genegeerd
- tekst trekt eerder de aandacht dan afbeeldingen
- de grootte van een tekst beïnvloedt sterk het kijkgedrag
- korte paragrafen doen het beter dan lange
- witruimte is zeker niet slecht
- hoe groter de afbeelding, hoe meer aandacht ze krijgt
- heldere en nette gezichten in een afbeelding zorgen voor een hogere oogfixatie
- te opzichtige lettertypes worden genegeerd
- formatting kan de aandacht trekken
- meerdere kolommen lay-outs doen het slechter dan 1 kolom lay-outs op het niveau van oogfixatie
- headings trekken de aandacht
- subtitels worden slechts bekeken als het de bezoeker interesseert
- gebruik nummers in een opsomming
- lijstjes houden een lezer langer aandachtig
- in eerste instantie wordt naar de linkerbovenhoek van een website gekeken
- na de initiële oogbeweging die links vanboven ligt, dwaalt het ook af naar rechts beneden
- content die onderaan op een pagina staat wordt doorgaans gescand
- bezoekers kunnen lang en intensief naar menu's en knoppen kijken
- navigatie werkt beter als ze bovenaan te vinden is