Musthaves voor een webshop
Een webshop bouwen gebeurt niet in één dag, men moet over verschillende cruciale elementen nadenken zodat de gebruikservaring van de bezoeker geoptimaliseerd wordt! Ontdek hieronder een aantal musthaves die zullen helpen om uw webshop te doen scoren!
1 Goede usability
Een goede usability duidt op de gebruiksvriendelijkheid van uw webshop. U wilt de bezoeker zo goed mogelijk helpen in z'n zoektocht naar een bepaald product. Volgende zaken kunnen deze usbaility optimaliseren:
- Cross-selling: toon op de productenpagina andere relevante producten met een directe link naar dat product.
- Geef weer hoeveel producten er binnen een categorie zitten
- Zorg voor breadcrumbs zodat het gevolgde pad weergegeven wordt. De bezoeker kan hierdoor makkelijk terugkeren op z'n stappen.
- Maak slim gebruik van kleuren: winkelwagentje kan in een kleur die erg opvalt. Deze kleur gebruikt u best ook voor andere zaken die op de site moeten opvallen.
2 Duidelijke productopschrijvingen en kwaliteitsvolle foto's
Een goede productomschrijving is van groot belang voor zowel de klanten als de zoekmachines! In een fysieke winkel kan de klant snel extra uitleg vragen aan de verkoper. Op een webshop is dit niet het geval, tenzij men de telefoon vastgrijpt en de winkel opbelt, maar deze drempel ligt te hoog.
Zoekmachines houden van lange productomschrijvingen waarin relevante trefwoorden steken. Hierdoor kan elk afzonderlijk product in de webshop hoog in de zoekresultaten komen te staan.
Omdat u producten op een webshop niet kunt vastnemen om te bekijken, zijn goede productfoto's van groot belang! We raden aan om meerdere foto's te plaatsen, bij voorkeur foto's die het product langs alle kanten belicht. Hierin kan u bovendien ver gaan en gebruik maken van 360° fotografie waarbij de bezoeker het object kan bewegen.
3 Een 404 pagina
Een 404 page not found pagina komt de bezoeker tegen wanneer een webpagina niet meer bestaat. Helaas zien we bij deze 404 pagina's enkel 'Pagina bestaat niet' staan. Probeer op een vriendelijke manier uit te leggen wat er mogelijk verkeerd is gegaan en zorg dat de bezoeker op de website blijft door een link te plaatsen naar bijvoorbeeld de homepagina of productenpagina. Zorg dat deze 404 pagina binnen de opgemaakte website-layout komt.
4 Contact: vermelden van het telefoonnummer
We raden aan om altijd uw telefoonnummer te vermelden op uw webshop. Het ontbreken van dit telefoonnummer kan bij de bezoeker enerzijds wantrouwen opwekken en anderzijds een probleem vormen bij een bestelling waar problemen opduiken. In dit laatste geval kan de besteller de webshop niet contacteren.
5 Optimaal werkende zoekfunctie
Bezoekers van een webshop willen zo snel mogelijk de gewenste producten terugvinden. Als dit te lang duurt zullen zij snel de webshop van de concurrent raadplegen. Een goede interne zoekmachines is hierbij onontbeerlijk!
6 Duidelijkheid en betrouwbaarheid
Maak geen geheim van de verzendkosten, BTW en betalingsmogelijkheden! Geef duidelijk aan of de prijzen inclusief of exclusief BTW zijn, of de verzendkosten inbegrepen zijn (indien deze er al zijn) en welke betalingsmogelijkheden de bezoeker heeft. Plaats bovendien de logo's van partners op uw webshop want dit zal ook het vertrouwen versterken (vb. het logo van Bpost).
7 Goede SEO
Een goede zoekmachineoptimalisatie of SEO zorgt ervoor dat uw webshop een hoge positie verkrijgt binnen de zoekresultaten van zoekmachines als Google. Zorg er dus voor dat de webshopstructuur zodanig opgezet is dat Google deze goed en snel kan indexeren (lezen). Neem bijvoorbeeld de titel van uw producten op in de titel en URL van de pagina.
Hiernaast dient u goed na te denken over hoe u de producten gaat omschrijven en welke keywords u in deze omschrijving gaat gebruiken.
Een eigen webshop beginnen?
Dankzij onze jarenlange ervaring ontwikkelen we voor u een krachtige webshop die zal scoren. Contacteer webdesignbureau #company# via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. We helpen u graag verder!