Klantenbestanden
Dit zijn bestanden die u zeer gemakkelijk zelf kunt aanleggen. Een voor de hand liggende manier om dit te doen is door gebruik te maken van een klantenkaart. Laat uw klanten een formuliertje invullen in ruil voor een klantenkaart. Let wel op dat u niet te veel informatie vraagt want hoe meer zaken mensen moeten invullen, hoe sneller ze geneigd zijn af te haken waardoor u helemaal geen contactinformatie heeft.
Hiernaast heeft te veel informatie vragen nog een bijkomend nadeel. Stel: bij het invullen van het formulier vraagt u het telefoonnummer omdat u "misschien ooit wel eens" aan telemarketing zou doen. Tegen de tijd dat u dan werkelijk aan telemarketing doet, is deze informatie al lang verouderd.
Hou ook in gedachten dat u niet alle informatie in één keer moet vragen. Wanneer u een jongen/meisje ontmoet vraagt u toch ook niet meteen hun schoenmaat, lievelingskleur...
Prospectbestanden
Voor prospecten verloopt een bestand aanmaken al wat moeilijker. U weet niet wie uw mogelijke klanten kunnen zijn, laat staan dat u hun gegevens hebt. Hoe komen we dan wel aan hun gegevens? Hiervoor hebben we drie mogelijkheden, u kunt:
- een bestand huren
- een bestand kopen
- een bestand ruilen
Een bestand huren is vaak de beste optie. U betaalt dan voor een eenmalig gebruik waarbij de adressen met een positieve respons (offerteaanvraag, afspraak...) uw eigendom worden. Wilt u deze adressen twee keer gebruiken, dan bedraagt de huurprijs voor de tweede maal vaak de helft van de volledige prijs. Een belangrijke vraag die u uzelf moet stellen: "Is het noodzakelijk om dit bestand volledig te huren of niet?" Het antwoord op deze vraag hangt af van:
- de grootte van het bestand zelf: wanneer u 24.000 adressen wil huren en het bestand uit 25.000 adressen bestaat, huurt u best het volledige bestand.
- de doelstellingen: voor 100 nieuwe klanten zal u meer adressen moeten huren dan voor 10 nieuwe klanten.
- de budget: hoeveel geld wilt u spenderen om een prospectenbestand u
Wilt u de bestanden meerdere keren gebruiken? Overweeg dan om het bestand eventueel te kopen. Bij de laatste optie gaan bedrijven die in een soortgelijke sector actief zijn (maar die geen concurrenten zijn) hun bestanden gaan ruilen. In de praktijk gebeurt dit slechts uitzonderlijk.
Let op: zowel bij het huren, kopen als ruilen van bestanden moet u ervoor zorgen dat u uw bestaande klanten niet aanschrijft. U wilt niet het blauwtje lopen dat u hen vraagt om klant te worden terwijl ze dit al zijn...
Een goede e-mailmarketing opzetten
Heeft u meer advies nodig omtrent het opzetten van een goede e-mailmarketing campagne? Contacteer communicatiespecialist #company# via 056 32 32 01! Wij helpen u graag in het uitbouwen van een straffe communicatie via e-mails.