De meest voorkomende fouten bij communiceren
Geen integratie
Alle vormen van communicatie die een bedrijf uitstuurt, dienen op elkaar afgestemd zijn! Indien u communiceert over een bepaalde actie, dient u dit niet enkel via uw bedrijfswebsite te doen, maar ook via andere communicatiekanalen waarop u actief bent. Zo creëert u een rode draad doorheen uw communicatie.
Geen communicatiestijl
Elke onderneming kent een specifieke huisstijl. Maar hiernaast beschikken nog te weinig ondernemingen over een specifieke communicatiestijl die gebaseerd is op deze huisstijl. Dit is nochtans enorm belangrijk voor het herkennen van het bedrijf. Wanneer een onderneming altijd op dezelfde manier communiceert, zullen klanten en prospecten onmiddellijk herkennen van welk bedrijf de communicatieactiviteit komt.
Geen strategie en planning voor sociale media
Een overzichtelijke en gestructureerde planning is zeer belangrijk om een goede reputatie uit te bouwen op sociale media kanalen. Te weinig communiceren geeft de indruk dat uw bedrijf 'doodgebloeid' is. Potentiële klanten zullen dan ook nauwelijks iets weten over u waardoor het werven van klanten geen gemakkelijke zaak wordt.
Verouderde communicatie via het internet
Veel bedrijven hebben het probleem dat hun website helemaal niet up-to-date is. Vaak lijken zulke websites ouderwets, zijn sociale media nog niet geïntegreerd en werd nog niet gedacht aan SEO. Vroeger werd nog niet gedacht aan responsive websites.
Onaantrekkelijke grafische ontwerpen
Het is zeer belangrijk, indien u een visual gebruikt voor uw communicatie, dat deze aantrekkelijk en verzorgd oogt. Mensen zullen een onaantrekkelijke folder, brochure,... onmiddellijk in de vuilbak gooien waardoor u als bedrijf geen aandacht zal krijgen.
Niet communiceren vanuit uw doelgroep
Men dient altijd na te denken over wat uw doelgroep wilt. Indien dit niet gedaan wordt, zal de doelgroep helemaal geen aandacht schenken aan uw communicatie. Communiceer dus vanuit de klantbehoefte en niet vanuit het product! 'What's in it for me' is de vraag die mensen zich steeds stellen. Als u met uw communicatie deze vraag kunt beantwoorden, dan is deze gericht vanuit de behoefte van de doelgroep.
Hulp nodig bij het communiceren?
Indien u nog vragen heeft of uw communicatie wilt optimaliseren, neem dan vrijblijvend contact met Tom via het nummer 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.