Website

Beginnen met het bouwen van een website: stappenplan

Stappenplan bij het bouwen van een website

Stap 1: Doel, doelgroep en budget

Bij het opstarten van een website moet u eerst en vooral nadenken over het doel van de website: wilt u informeren, verkopen, nieuwtjes weergeven, entertainen,... ?

Ook de bepaling van uw doelgroep is hierbij belangrijk, want verwachtingen zijn anders bij elke doelgroep. Heeft u naast Nederlandstalige ook Franstalige klanten? Dan is een tweetalige website noodzakelijk.

Welk budget wil u spenderen aan een website? Aan de hand van het voorziene budget kan u gaan bepalen of u de website zelf wil maken of uitbesteden.

Gratis website: een goede keuze?
Er bestaan websites waar u een gratis een website kan opbouwen. Zo zijn er onder andere: EveryOneWeb, Worldpress, Webklik, Wix, Jimdo, Weebly, Yola,... Deze websites zijn volledig gratis en de opbouw kan meteen plaatsvinden. Er zijn toch enkele belangrijke nadelen aan verbonden. Zo kan u geen eigen domeinnaam of eigen e-mail kiezen.

Gratis websites zien er doorgaans ook goedkoper en onprofessioneel uit en vaak wordt uw bezoeker lastig gevallen met reclame of pop-ups. Het opbouwen van een website is ook heel tijdrovend. Een gratis website is de ideale oplossing als u persoonlijke belevenissen wil delen en waarbij het niet belangrijk is om hoog te scoren in de Google zoekresultaten. Ondernemingen kunnen dus beter een professioneel bureau inschakelen

Stap 2: Inhoud bepalen

In deze stap gaat u nadenken over de onderverdelingen en de teksten die u wil weergeven. Het schrijven van een  goede tekst voor een website is een kunst op zich. Wij raden aan om gebruik te maken van koppen en subkoppen, want grote blokken tekst demotiveert de lezer. Belangrijke woorden in een tekst kan u ook benadrukken door ze in het vet te plaatsen of een ander kleur te geven. Ook de schrijfstijl is belangrijk, schrijf eenvoudige, duidelijke en korte teksten.

Stap 3: Design bepalen

Het design van een website bepaalt hoe u overkomt op uw bezoeker, het kan bezoekers aantrekken of afschrikken. Een goede kleurencombinatie weerspiegelt de identiteit van een onderneming en een duidelijke navigatie begeleidt de bezoeker door een website. Bij het opmaken van het design zijn uw doel en uw doelgroep bepalend, zij zijn het vertrekpunt voor een goed website design.

Stap 4: Domeinnaam en hosting

Elke domeinnaam is uniek en wordt vastgelegd voor de lancering van een website. De domeinnaam van onze website is: www.publi4u.be. Als u een domeinnaam kiest, zorgt u er best voor dat hij goed te onthouden is, want zo zullen uw klanten uw website sneller terugvinden.

Zoekmachines zoals Google speuren het net lokaal af, daarom is het interessant om de extensie van de domeinnaam te laten afhangen van de spreiding van uw doelgroep. Indien uw klanten zich bijvoorbeeld voornamelijk in België bevinden, kiest u beter voor de Belgische .be extensie. Indien uw zaken zich vooral richten op Europa is een .eu extensie meer aangewezen.

Naast het huren van een domeinnaam is het ook noodzakelijk om een stuk schijfruimte te huren dat in verbinding staat met internet, dit wordt hosting genoemd. Een hosting provider levert vaak ook e-mail en domeinnaamregistratie. Ondernemingen die hun huidige website laten vernieuwen, zullen deze stap pas na stap 7 toepassen. Zo blijft de huidige website online, terwijl de nieuwe website aangemaakt wordt.

Stap 5: Programma kiezen

SiteBuilder, Dreamweaver, Magix website maker, Web Studio 5.0,... Dit zijn slechts enkele voorbeelden van programma's waar websites mee gemaakt kunnen worden. Een website kan ook online worden aangemaakt. Er bestaan dus tal mogelijkheden om websites aan te maken. Welk systeem het best werkt staat niet vast, de meningen zijn hierover sterk verdeeld.

Stap 6: Opbouw website

Een professioneel ogende website is mooi, maar zonder bezoekers bereikt u er niet veel mee. Daarom is het belangrijk dat zoekmachines op de hoogte zijn van uw bestaan. Een toppositie bij een zoekmachine is geen toeval, het is het resultaat van een combinatie van tal van factoren.

Eerst en vooral zetten we Flash tegenover HTML. Wanneer u surft op het internet vindt u websites die opgemaakt zijn in flash of in HTML, maar wat is nu de beste keuze? Een website die volledig in HTML is opgemaakt, scoort goed in de zoekmachine resultaten en is het voordeligst in prijs. Op HTML websites kan u afbeeldingen en tekst weergeven, maar bewegende beelden zoals videofragmenten zijn niet weer te geven. Met flash kunnen heel creatieve en interactieve websites worden gemaakt, maar over het algemeen raden wij het gebruik van flash af.

Een website die volledig in flash is opgemaakt laadt traag. De bezoeker kan via de zoekresultaten ook alleen maar op de homepagina terechtkomen en niet op de pagina's van uw website waar ze eigenlijk naar op zoek zijn.
Er kan ook geopteerd worden voor een HTML website met enkele flash-elementen. In deze combinatie kunnen bewegende beelden wel worden weergegeven in de website. U blijft zo ook goed scoren in de zoekmachine resultaten.

Naast de gebruiksvriendelijkheid zijn ook SEO (search engine optimization) en SEA (search engine advertising) van belang. Door aan SEO te doen, gaat u hoger scoren in zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Dit kan bijvoorbeeld door bepaalde keywords in uw website te gebruiken waarop u wil gevonden worden. Wie aan SEA doet, kan een hoge positie kopen in de resultaten van een zoekmachine. Veel ondernemingen doen een combinatie van beide methodes. Bij SEA adverteert men best op specifieke termen waar minder concurrentie voor is en de prijs bijgevolg goedkoper uitvalt.

Stap 7: Testen en onderzoeken

Test uw website op verschillende webbrowsers zoals Firefox, Internet Exployer, Safari, Google Chrome,... Een site kan er anders uitzien in Firefox dan in Google Chrome. Tekst kan verspringen, het menu kan opeens een stuk naar beneden versplaatst zijn,... Één van de grootste oorzaken van foutieve weergaves van webpagina's zijn browserverschillen. U hoeft niet elke browser te installeren om dit te achterhalen, een emulatietool zoals Spoon.net doet dat voor u.

Niet alleen de browser bepaalt het uitzicht van een website, ook de schermresolutie heeft invloed. Een website ziet er op een scherm met een hoge resolutie vaak anders uit dan op een scherm met een lage resolutie. Het is bijna onmogelijk om een website voor elke resolutie te optimaliseren, maar via www.screen-resolution.com kan u uw website controleren op de schermresoluties die het vaakst gebruikt worden.

Test uw website ook op de grootste ergernissen van de surfers: lange laadtijden, pop-up advertenties, niet werkende links en een slecht design.

Beginnen met het het bouwen van uw website: STOP!

Maak eerst even een vrijblijvende afspraak met website bouwer #company#.  Wij zijn een professioneel webdesignbureau met jarenlange expertise!  Geef ons gerust een seintje per telefoon via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01