Tip 1 - Lezen op een scherm blijft moeilijk
Onleesbare tekst is uit den boze! Zorg voor een goed lettertype waarbij er voldoende ruimte is tussen de letters zelf én waarbij letters die op elkaar lijken gemakkelijk te onderscheiden zijn.
Ook de voor- en achtergrondkleur moeten voldoende contrasterend zijn om de leesbaarheid te bevorderen.
Tip 2 - Via smartphone en tablet de site bezoeken
Tegenwoordig worden websites steeds vaker bezocht via mobiele toestellen zoals smartphones en tablets. Zorg er dan ook voor dat uw website responsive is zodat deze optimaal weergegeven wordt op kleinere schermen. Het spreekt voor zich dat de webinhoud op een desktopscherm niet op dezelfde manier kan weergegeven worden op het schermpje van een smartphone.
Tip 3 - Help de bezoeker
Maak het de bezoeker zo gemakkelijk mogelijk door een eenvoudige navigatie te gebruiken waarbij de belangrijkste info in drie muisklikken te bereiken is. Ook breadcrumbs moeten aanwezig zijn. Dit is de aanklikbare navigatie bovenaan (vb. Home < Blog < 10 tips voor een klantvriendelijke website).
Naast de navigatie en breadcrumbs moet er ook altijd een sitemap aanwezig zijn. Daarin wordt een overzicht gegeven van alle pagina's op de site.
Tip 4 - Korte invulformulieren
Wanneer u de bezoeker de mogelijkheid biedt om een formulier in te vullen (vb. contact, registratie, offerte aanvraag), dan moet u dit zo kort mogelijk houden. Vraag enkel het nodige op en verwijder de onnodige invulvelden.
Tip 5 - Schrijf zonder fouten
Schrijffouten doen vaak afbreuk aan de geloofwaardigheid van uw bedrijf. Vermijd deze dus zeker! Het komt niet professioneel over.
Tip 6 - Websites moeten op verschillende browsers werken
Er bestaan verschillende webbrowsers (vb. Chrome, Safari, Mozilla, ...) met elk hun eigen versies. Het is dus niet ondenkbaar dat heel wat van uw bezoekers de site bekijken via verschillende browsers. Test dus vooraf goed of de website overal mooi wordt weergegeven.
Tip 7 - Contactgegevens altijd zichtbaar
Zorg ervoor dat de contactgegevens altijd zichtbaar zijn, ongeacht op welke pagina men van de site vertoeft. De contactgegevens scheppen een zeker vertrouwen.
Tip 8 - 404 pagina is noodzakelijk
Zorg dat de website een gepersonaliseerde 404-pagina heeft. Deze wordt getoond wanneer een webpagina niet meer gevonden wordt doordat ze ofwel niet meer bestaat ofwel een andere URL heeft. Door de gepersonaliseerde 404-pagina weet de surfer onmiddellijk dat de pagina niet meer werkt. Veelal wordt op zo'n pagina nog extra informatie gegeven zodat de bezoeker zich niet in de steek gelaten voelt en hij contact kan opnemen of gewoon weer kan terugsurfen naar de homepagina.
Tip 9 - Vermijd pop-upvensters
Pop-upvensters zijn vervelend, afleidend, verstoren uw surfgedrag en wekken de grootste frustraties op. Vermijd deze dan ook zodat u geen sitebezoekers verliest. Pop-ups die door een actie van de gebruiker moeten worden geactiveerd kunnen wel.
Een gebruiksvriendelijke website voor u?
Aarzel niet om webdesignbureau #company# te contacteren via 056 32 32 01 of ons contactformulier in te vullen. We helpen u graag verder!