Sociale media

Tips voor bedrijven op sociale media

Waarom kan sociale media nuttig zijn voor uw bedrijf?

Mond-tot-mondreclame is de goedkoopste vorm van reclame en kan via sociale media zeer snel gebeuren. Bovendien kent u hierdoor een veel groter bereik. 

Probeer uw fans te betrekken in uw bedrijfsproces en zorg voor interactie. Indien u plannen heeft voor een nieuw product, kan u uw fans vragen wat ze van het idee vinden, of ze zelf tips hebben,... U krijgt hierdoor zeer waardevolle informatie én uw fans zullen zich gehoord voelen, twee vliegen in één klap!

Sommige sociale media kanalen zoals Facebook en LinkedIn bieden u de mogelijkheid om gericht te adverteren. Op die manier kan u uw boodschappen perfect afstemmen op de doelgroepen. 

U kan online recensies verzamelen via o.a. Facebook en Google Plus. Vaak wordt deze functie onderschat, maar toch is deze zeer belangrijk! Heel wat consumenten zoeken eerst online informatie op over een onderneming vooraleer ze er mee in zee gaan. In dit opzoekingswerk probeert men ook vaak meningen van anderen te vinden. Zo kan men nagaan of de onderneming te betrouwen is, goede service verleent, ...

Hoe gaat u te werk? Enkele tips

Sociale media strategie als startpunt

In uw sociale media strategie tekent u de krijtlijnen uit voor uw sociale media activiteit. Alles begint met een grondige interne analyse waarin u bepaalt wat uw doelen zijn en doelgroepen zijn. Ook een externe analyse is van groot belang, zo bepaalt u wie uw grootste concurrenten zijn en kijkt u hoe zij hun sociale media activiteiten aanpakken.

Doelen bepalen om uw sociale media strategie te starten

Hieronder vindt u enkele mogelijke doelen:

  • rekrutering
  • extra visibiliteit
  • support geven aan klanten
  • mond-tot-mondreclame in de hand werken
  • conversies verhogen
  • nieuwe klanten bereiken
  • websitetraffic genereren

Social media tools bepalen

Eens uw doel(en) en doelgroep(en) bepaald zijn, kan u bepalen welke sociale media tool u hiervoor het best inzet. Elk sociaal netwerk heeft zijn eigen specifieke kenmerken. Zo is Pinterest zeer visueel waarbij u enkel foto's en video's kunt plaatsen. LinkedIn is dan bijvoorbeeld het meest geschikte netwerk wanneer u zich richt tot B2B.

Evalueer ook uw activiteiten op uw sociale kanalen! Bekijk de statistieken en ga na wat beter kan of wat enorm veel interesse opgewekt heeft. Deze statistieken bieden u heel interessante informatie om uw sociale media activiteiten te optimaliseren!

Besteed voldoende tijd aan uw sociale activiteit

Een bedrijf op sociale media dat nauwelijks content levert, zal nooit de gewenste doelen bereiken. Andere sociale media gebruikers zullen bovendien denken dat het bedrijf failliet is aangezien er geen beweging is. Wanneer u regelmatig updates post, zal u uw fans blijven boeien waardoor zij uw bedrijfspagina zullen blijven volgen

Besteed voldoende tijd aan uw sociale media activiteiten

U dient zich dagelijks bezig te houden gezien het een 'ongoing business' is. Volgende zaken dient u wekelijks te doen: 

  • acties bedenken
  • fans bedanken
  • reageren op vragen, comments,...
  • relevante conversaties opsporen, wat is trending?
  • content creëren, publiceren en delen
  • statistieken raadplegen

Geef uw fans iets extra

Fans zullen zich gewaardeerd voelen als u hen extra's aanbiedt. Dit kunnen volgende zaken zijn:

  • inside informatie over uw onderneming
  • geef hen tips omtrent uw productgebruik
  • biedt specifieke promoties aan
  • plaats een fan in de kijker (via bv. interview)
  • evenementen aankondigen en daar later foto's en video's van posten

Hulp nodig bij het uitbouwen van uw sociale media activiteit?

Social media expert #company# biedt interessante opleidingen om sociale media succesvol in te zetten. Bovendien krijgt u bij elke opleiding (of die nu basis is of op maat) een uitgebreide handleiding mee. Contacteer ons vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01