Sociale media is populair, dat kan je niet ontkennen. Maar als je denkt dat dit nog altijd overbodig is voor je bedrijf, dan heb je het grondig mis. Je kan via sociale media veel makkelijker met je klanten in contact komen. De aanpak kan zeer persoonlijk gebeuren en dat zullen klanten appreciëren. Maar hoe ga je als bedrijf om met al deze nieuwe sociale media platvormen?
Facebook en Twitter
Wees actief
Actief zijn op de sociale media is zeer belangrijk. Zo krijg je een mooi overzicht van hoe de klanten jouw bedrijf ervaren hebben. Het is ook een handige tool om je klanten te informeren. Je post hoeft niet altijd wereldnieuws te zijn, dat is ook niet nodig op Facebook. Laat je klanten af en toe weten wat er aan de hand is in je bedrijf of wens ze bijvoorbeeld een vrolijk Pasen.
Overdaad schaadt
Dat het belangrijk is om te posten weet je nu al. Maar te veel posten is ook niet goed. Zoek dus de gulden middenweg. Niemand heeft het graag dat zijn tijdlijn vol staat met berichten van één bepaald persoon. Dit kan heel irriterend werken en kunnen ze je pagina rapporteren of ontvolgen. Maar hoe moet het nu wel? Heel simpel: stel een content kalender op. Zo weet je precies wanneer je iets moet posten en kan je alles mooi inplannen.
Zorg voor een goede sfeer
Je kan vaak veel van een bedrijf afleiden door hun gebruik van sociale media. Gebruik zeker geen afstandelijke of serieuze toon, dit zal volgers afschrikken. Maak de tweets en status-updates dus niet te serieus, maar hou ze luchtig zodat mensen interesse krijgen in je onderneming. Dit kan je bijvoorbeeld doen door emoticons te gebruiken. Je updates hoeven ook niet altijd werk gerelateerd te zijn. Hou in gedachten dat je volgers geïnteresseerd moeten blijven.
Reageer op klachten
Mensen drukken hun ongenoegen graag uit op de sociale media. Ze willen hun vrienden en familie op de hoogte brengen van hun ervaringen. Besteed je geen aandacht aan deze klachten, dan zullen deze klanten een slecht gevoel aan je bedrijf overhouden. Indien je er wel op reageert zal dit de indruk geven dat je verantwoordelijkheid opneemt en je best doet om de klant te helpen. Ook hun vrienden of volgers zullen dit merken.
LinkedIn
Contacten leggen
LinkedIn is een makkelijke manier op contacten te leggen met andere mensen. Als je hier niet actief op bent zou je wel eens grote kansen kunnen mislopen. Het is een goede manier om je netwerk uit te bereiden. Dit kan je doen voor een eenvoudige connectie te maken of die persoon een mailtje te sturen. Dit netwerk is niet alleen handig voor bedrijven maar ook voor particulieren.
Aanwerven
LinkedIn is ook een slimme manier om mensen aan te werven. Het is een platform waar enorm veel CV’s terug te vinden zijn van mogelijke sollicitanten. Op die manier kan je makkelijk een potentiële werknemer aannemen. Je moet er je ervaring, opleiding, vaardigheden… op vermelden. Ook als je zelf opzoek bent naar werk mag je zeker je LinkedIn profiel niet vergeten te vermelden.
Statistieken
Via de statistieken kan je nagaan hoeveel bezoekers je bedrijfspagina per dag heeft. Er bestaan verscheidene tools waar je de cijfergegevens van je pagina kunt nagaan. Bv.: Google Analytics. Aan de hand van deze tools kan je zien hoeveel interesse er is in je bedrijf. Laat iedereen zien wat je te bieden hebt. Op de respons van de bezoekers kan je dan inspelen.
Foursquare en Swarm
Wat is het?
De kans bestaat dat je niet weet wat Foursquare en Swarm zijn. Daarom leggen we het even kort uit. Bij Swarm is het de bedoeling dat je je vrienden laat weten waar je bent. Je moet je ‘inchecken’ op de plaats waar je bent. Je krijgt ook de mogelijkheid om een kort berichtje na te laten voor je vrienden. Zij kunnen dan de check-in liken en/of een reactie achterlaten. Foursquare is de oudere broer van Swarm. Maar hier is het vooral de bedoeling om bepaalde plaatsen aan te bevelen en reviews na te laten. Dit laat mensen toe om nieuwe plaatsen te ontdekken.
Maak jouw bedrijf aan in Foursquare
Zorg ervoor dat je bedrijf actief is op Foursquare. Zo kunnen mensen het aan hun vrienden aanbevelen. Zelf kost het niet veel moeite, maar het kan vele nieuwe klanten lokken. Je kan er ook informatie over de onderneming opzetten. Dus neem zeker ook de tijd om je bedrijf te omschrijven, de openingsuren te vermelden....
Maak een check-in op Swarm
Mensen laten graag weten aan hun vrienden wat ze aan het doen zijn. Daarom wil je de kans niet mislopen dat ze zich inchecken in jouw bedrijf. Dit wekt nieuwsgierigheid op bij hun vrienden en dat is een vorm van gratis publiciteit. Vergeet ook niet voor de speciale evenementen een check-in te maken. Zo houden je klanten hun vrienden op de hoogte van bijvoorbeeld een uitverkoop in de winkel of de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie.
Check-in acties
Als er iets is waar mensen van houden is korting krijgen zonder er veel te moeten voor doen. Maar een kleine moeite van hun kant kan een groot verschil maken voor u. Het is aan jouw bedrijf om de actie zo eenvoudig en aantrekkelijk te maken. Een check-in actie is een relatief goedkope manier om je bedrijf te promoten. Dit moedigt de klanten aan om zich in te checken in je onderneming in ruil voor een kleine korting of gratis drankje. De meeste klanten kunnen dit meer prijs stellen dan bijvoorbeeld een spaaractie of een klantenkaart.
Wil je zelf weten hoe sociale media uw bedrijfswebsite kan versterken?
Contacteer ons vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in. Onze sociale media opleidingen kunnen zeker van pas komen!