Sociale media

Social media beleid voor uw werknemers

Social media op de werkplek: waar ligt de grens?

Vaak zijn zowel werknemers als werkgevers verward over de do's en don'ts binnen de onderneming. Een social media beleid zorgt voor een duidelijke en open communicatie over het gebruik van sociale netwerk sites. 

Om zowel misverstanden en misbruik tegen te gaan is een social media policy geen overbodige luxe. De werknemers worden op deze manier bewust gemaakt van de impact van sociale media. Bovendien is het een goede denkpiste om als bedrijf te bepalen in hoeverre u aanwezig wilt zijn op deze sociale netwerk sites.

Social media beleid op de werkvloer

Wat houdt zo een social media beleid precies in?

Dit beleid omvat alle regels en richtlijnen voor het correct gebruik van sociale netwerk sites tijdens de werkuren.

Dit zijn in de eerste plaats praktische richtlijnen naar gebruik toe, bijvoorbeeld:

  • Mag er gebruik gemaakt worden van sociale media?
  • Op welke momenten is dit toegestaan?
  • Mag er tijdens de middagpauze gesurft worden naar sociale media sites?

Wanneer de onderneming zelf aanwezig is op sociale media komen er nog heel wat andere richtlijnen aan te pas. In dit geval is een social media beleid absoluut noodzakelijk. Enkele richtlijnen kunnen dan zijn:

  • Wie binnen de onderneming is verantwoordelijk voor de sociale media?
  • Hoeveel tijd mag er hieraan besteed worden?
  • Hoeveel posts per week?
  • Welke topics mogen al dan niet aangehaald worden?
  • Hoe correct reageren tegenover potentiële klanten?
  • In welke tijdspanne moeten vragen beantwoord worden?

Wat doet een social media verantwoordelijke?

Een social media verantwoordelijke neemt heel wat taken op zich.

Deze verantwoordelijke zorgt in eerste instantie voor een deel van de online communicatie maar is ook een aanspreekpunt naar potentiële klanten toe. Het bedenken en plaatsen van posts is één van de grootste taken.

Vaak wordt echter de opvolging van deze posts uit het oog verloren. Het is belangrijk om snel te reageren indien een potentiële klant een vraag stelt. Is het de bedoeling dat er hier alleen maar via sociale media op gereageerd wordt? Of is het de taak van deze verantwoordelijke om deze vraag ook door te spelen naar het salesteam?

Deze opvolging is minstens even belangrijk als het plaatsen van de posts. Het is dus erg belangrijk dat dergelijke richtlijnen opgenomen worden in het social media beleid. 

Meer info nodig over uw sociaal media beleid?

Webdesignbureau en social media expert #company# helpt u! Contacteer ons vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01