Wat is social e-commerce?
Consumenten vertrouwen sneller de aanbevelingen van vrienden dan de boodschappen van de bedrijven zelf. Vroeger was dit uiteraard ook al het geval, maar door de komst van sociale media worden deze aanbevelingen snel kenbaar gemaakt aan een heleboel andere sociale media gebruikers. Positieve (en ja, ook negatieve) aanbevelingen kunnen zich als een lopend vuurtje verspreiden over deze kanalen.
De invloed van social commerce is dus terug te vinden in alle stappen van het koopproces. Vooraleer iets aangekocht wordt, zal men via sociale media eerst reviews en commentaren lezen. Bij de point of sale zal men dan weer zoeken naar prijzen en coupons en na de koop zal men via sociale media het product beoordelen en delen met anderen. Social commerce beïnvloedt dus de volledige customer life cycle!
Sociale media, bron van inspiratie
De rol van sociale media is zeer groot in het beging van het koopproces, nl. in de bewustwordingsfase. Consumenten gebruiken deze sociale media niet direct voor hun aankopen, maar ze komen op deze kanalen vaak op het idee om iets te kopen. Dit kan bijvoorbeeld door het lezen van aanbevelingen van vrienden of doordat er toevallig een interessant product in de newsfeed verschijnt.
Buy buttons
Twitter en Facebook doen erg hun best om retailers te helpen met hun marketing om zo meer verkoop te genereren. Dit motiveert hen namelijk om geld uit te geven aan advertenties op deze sociale netwerken. Retailers zijn echter sterk resultaat gedreven waardoor de inspanningen van Twitter en Facebook zich vooral zullen focussen op het stimuleren van directe verkopen en veel minder op die merkbeleving. Zo experimenteren ze tegenwoordig met 'buy' buttons of koopknoppen in de newsfeed.
Een ander leuk voorbeeld is Twitter die de Amazon-klanten de mogelijk biedt om producten direct vanuit Twitter aan hun wenslijst toe te voegen aan de hand van de hashtag #AmazonWishList of door deze onmiddellijk in het winkelmandje te plaatsen via de hashtag #AmazonCart.
Conclusie social commerce
Social commerce is een term die marketeers de laatste jaren maar al te graag uitspreken. Deze term blijkt steeds meer waarheid te worden! Het grootste voordeel van social commerce is dat u de consument al veel eerder in het koopproces kunt beïnvloeden. Hierdoor kan u klanten gemakkelijk wegkapen van de concurrent die zich enkel beperkt tot traditionele reclame.
Meer informatie nodig omtrent de sociale media mogelijkheden? Wij kunnen helpen!
Contacteer social media expert via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. We helpen u graag verder in het uitbouwen van een krachtige sociale media aanwezigheid.