SMO en SEO
Naast een hoge ranking in een zoekmachine als Google is het dus ook belangrijk om op die social media aanwezig te zijn met uw bedrijf/website.
Door middel van SMO wordt er voor gezorgd dat uw website makkelijk kan opgenomen en verspreid worden via de verschillende social media.
SMO is sterk verbonden met SEO (zoekmachine optimalisatie). Een sterke SMO zorgt mede voor een hogere ranking in de zoekmachines.
Maar ook een sterke SEO zorgt meestal al voor een goede weergave in de social media, via SMO kan die nog aangepast (en verbeterd) worden.
Twee manieren om aan SMO te doen
- Social media functies die toegevoegd zijn worden aan de content zelf, bijvoorbeeld RSS-feeds, het delen van nieuws, knoppen, user rating, polls en het integreren van de functionaliteiten van externen (bv.: integratie van youtube-filmpjes,flickerfoto's ...)
- Promotie via de sociale netwerken zelf (los van de website), bv. bloggen, commentaar geven op blogs, deelnemen aan discussies en het posten van statusupdates.
Regels van SMO (Social Media Optimization)
SMO omvat verschillende regels, we sommen er enkele op:
Verbeter de linkability:
Voorkom statische content en zorg voor regelmatige updates. Start een blog, biedt whitepapers of artikelen aan of presenteer content van elders in een handig format.
Maak tagging en bookmarking eenvoudig:
Biedt niet alleen buttons aan om content gemakkelijk aan sites als del.icio.us toe te voegen, zorg ook voor suggesties om een pagina te taggen en tag je content zelf op populaire social bookmarking sites.
Beloon binnenkomende links:
Links naar een site worden beloond met hogere posities in zoekmachines. Beloon links door je eigen pagina’s een permanente link te geven en de sites die naar je site linken op je eigen site te noemen.
Help je content mobiel te zijn:
Zorg ervoor dat je content verplaatsbaar is. Denk aan PDF’s, video- en audiobestanden. Laat je content op reis gaan en zorg dat er via links weer verkeer naar je site ontstaat.
Voeg waarde toe voor je gebruikers:
Denk hierbij bijvoorbeeld aan links naar andere bronnen, zelfs naar concurrenten. Zorg dat je voor de community de belangrijkste informatiebron wordt, dat leidt tot extra links en betere zoekmachineresultaten.
Participeer in de conversatie:
Doe mee aan de conversatie, social media is tweerichtingsverkeer. Door met de community in gesprek te zijn bouw je aan awareness en buzz. Participatie helpt je boodschap verder en sneller te verspreiden en leidt tot sneeuwbaleffecten.
Wees echt:
De community houdt niet van partijen die de zaken beduvelen.
Verloochen je afkomst niet, blijf bescheiden:
Soms gaat het succes met je aan de loop. Vergeet niet door wie je groot bent geworden, blijf respect tonen voor de fans van het eerste uur.
Schrik niet terug voor nieuwe dingen, blijf vernieuwen:
Social media veranderen voortdurend, blijf bij met nieuwe tools, producten en ga nieuwe uitdagingen aan in je social sphere.