Sociale media

Meer likes te krijgen op uw Facebookpagina: enkele tips

Vind ik leuks, likes, fans... Wat is het verschil?

De term 'fans' stamt af van de beginjaren van Facebook (2004) toen de knop 'become a fan' prominent bovenaan op de pagina stond. In de loop der jaren is deze knop dan vervangen door de 'like'-knop of voor bij ons in het nederlands de 'vind-ik-leuk'-knop. Dus de termen likes, fans en vind ik leuks betekenen eigenlijk allemaal hetzelfde.

This is not done: likes kopen

Uiteraard is de snelste manier om likes te krijgen, likes kopen. Voor 20 euro gooien ze de likes achter uw oren. Dit zijn meestal programma’s of mensen uit India of Bangladesh die worden betaald om uw pagina te ’liken’. Maar wat heeft u nu aan duizenden nepfans? Niets, uiteraard. Want de kans dat deze 'fans' een echte klant worden is nihil. Hou in het achterhoofd dat één echte fan zoveel meer waard is dan een nep-fan. Bij likes is kwaliteit belangrijker dan kwantiteit.

10 tips om meer likes te krijgen:

  1. Nodig uw vrienden uit;
  2. Deel uw pagina op uw privé profiel;
  3. Voorzie een like box op uw website;
  4. Integreer de link naar uw Facebook pagina in uw e-mails en uw visitekaartjes;
  5. Promoot uw pagina offline;
  6. Zet een advertentie campagne op;
  7. Crëer fan-only, interactieve en goede content;
  8. Verspreid updates van uw pagina via sociale media;
  9. Voorzie een like knop bij ieder artikel op uw site;
  10. Adverteer op Facebook.

Nodig uw vrienden uit

Vrienden uitnodigen

Doordat gebruikers al een groot netwerk aan vrienden hebben, is het heel gemakkelijk om die mensen uit te nodigen om fan te worden van uw pagina. Dit kan u doen via de knop 'publiek uitbouwen' en daarbij uw vrienden uitnodigen. Let op dat u niet al uw vrienden uitnodigt, maar enkel deze die tot uw doelgroep behoren. Zij ontvangen dan automatisch een melding met de vraag om fan te worden van uw pagina. Dit is één van de meest efficiente manieren om meer 'vind-ik-leuks' te krijgen. 

Deel uw Facebook pagina 

Deze optie vind u ook onder 'publiek uitbouwen'. Hiermee kan u heelgemakkelijk uw pagina delen met al uw vrienden. Vooraleer u de pagina deelt mag u niet vergeten een korte en krachtige tekst te schrijven die mensen aantrekt om op uw pagina te klikken. Dan kan u kiezen of u uw pagina deelt op uw eigen tijdlijn of op een tijdlijn van een vriend of vriendin. U kan ze tenslotte ook nog delen en versturen in een privébericht. 

Voorzie een like box in uw website

Een likebox is een verzamelbox waarin gebruikers direct kunnen zien hoeveel fans uw pagina heeft en of daar vrienden van gebruikers tussen zitten. Zo'n box is volledig gratis en u kan deze zelf aanmaken met de voorziene code. 

Integreer uw Facebookpagina in uw e-mails en op uw visitekaartjes

U kan uw Facbookpagina ook onder de aandacht brengen door uw pagina te vermelden in uw handtekening van uw e-mails en/of  op uw visitekaartjes. In de handtekening kan rechtstreeks een URL worden toegevoegd, waarop uw gebruiker enkel nog hoeft op te klikken om op uw Facebook-pagina te komen. 

Promoot uw Facebook pagina offline 

Naast heel wat tools om uw Facebookpagina via online media te promoten, zijn er ook opties om de pagina te promoten offline. Denk maar aan QR-codes, posters, reclamestickers, een vermelding in een magazine of in je eigen bedrijfsblad, folders en advertenties. Wat ook een mogelijkheid is en zeer intressant is voor Horeca, is het aanbieden van 'free' wifi in ruil voor een like. Alhoewel dit niet altijd kwalitatieve likes oplevert. 

Zet een advertentie camp

agne op

We kennen allemaal de truc 'like, deel & win een iPad / iPhone...' Dit is natuurlijk niet erg geloofwaardig. Zorg als u iets wilt weggeven dat de prijs relevant is voor zowel de doelgroep als uw merk. Dus geen iPads of andere Apple toestellen, tenzij u een Apple-dealer bent. Het gevaar hierbij is dat u dan enkel fans aantrekt omdat ze en

kel uit zijn op de prijs die wordt verloot.  Meestal hebben ze geen enkele intresse in uw bedrijf. Hier heeft u dus weinig aan. 

Als u dan toch een actie / wedstrijd wilt opzetten, maak ze dan zo simpel mogelijk. Tijd en aandacht is erg schaars in deze tijden. Besteed ook aandacht en budget aan de promotie, indien u dit niet doet dan hoeft u ook geen massale deelname te verwachten. Facebook voorziet sinds kort een nieuwe regelgeving hierover. 

Creer fan-only, interactieve en goede content

Een goede content zorgt zeker voor nieuwe likes.  Interessante zaken zullen zeker door uw fans gedeeld worden, die dan weer op hun beurt gelezen worden door de vrienden van uw fans. 

Zorg er voor dat de pagina opvallend is, dat hij uitspringt in de lijst. Dit kan onder andere door de pagina interactief maken, denk maar aan de campagne van Philips: Red een Hart!

U kan inhoud bepalen die alleen te zien is voor uw fans. Andere gebruikers die ook de inhoud van de pagina willen lezen, moeten eerst op die 'vind-ik-leuk' knop klikken. 

Verspreid updates van uw Facebookpagina via sociale media

Als u een update doet omtrent de Facebook-pagina die nergens anders te vinden is, post dit dan op andere sociale media zoals Twitter en LinkdIn. Let op uw doelgroep moet wel actief zijn op deze media, anders heeft dit geen zin. 

Voorzie een like knop bij ieder artikel op uw site

Schrijft u nu een nieuw artikel op uw blog of op uw site, zorg ervoor dat mensen deze gemakkelijk kunnen delen en verspreiden. Als een fan uw artikel dan heeft gedeeld, kunnen de vrienden van de fan deze ook heel gemakkelijk lezen en op deze manier lokt u  meer nieuwe fans naar uw Facebook-pagina. 

Adverteer op Facebook

Heeft u al heel wat  geprobeert om die paar extra nieuwe likes te krijgen, maar ze komen niet? Geen paniek, u kan tenslotte ook nog adverteren op Facebook zelf.
Adverteren via Facebook zorgt niet enkel voor nieuwe fans, maar dit kan ook leiden tot het vergroten van uw naamsbekendheid en het genereren van sales en leads

Via Facebook zijn advertenties heel gemakkelijk af te stemmen op leeftijd, geslacht, intresse, voorkeuren, werkplaats, opleiding, hobby's, taal... U kan zelfs e-mailadressen gebruiken als basis om op te targetten. Specifieer uw doelgroep om een zo hoog mogelijk rendement te behalen. Er zijn vier soorten advertenties: reguliere of de gewone Facebook advertenties, gesponserde verslagen, page post ads en promoted posts. 

Adverteer op Facebook: Facebook advertenties

Dit is één van de oud

ste en wellicht meest bekende soort advertentie op Facebook . U kan met deze soort van advertentie zowel de eigen Facebookpagina als een app,  een website of een evenement promoten.  Deze advertenties verschijnen aan de rechterkant van de pagina.  Deze zullen niet te zien zijn wanneer de mobile versie van Facebook gebruikt wordt en deze zullen ook niet in de newsfeed verschijnen. 

Deze vorm van advertenties is de meest efficiënte man

ier als u de fanbase wilt uitbouwen. Let wel dat u een deel van de doelgroep niet zal kunnen bereiken aangezien deze ads niet worden vertoont op de mobile versie. 

Adverteer op Facebook: Gesponserde verslagen

Met deze vorm van adverteren worden acties zoals:  een gebruiker die een pagina leuk vindt, of een gebruiker die reageert op een update van een pagina, etc... omgezet in een betaald verslag.  Deze verslagen zullen net als Facebookads aan de rechterkant van de Facebookpagina vertoont worden. Ze kunnen, in tegenstelling tot gewone Facebookadvertenties ook in de newsfeed vertoont worden, zowel op de pc versie als de mobile versie.

Deze vorm van advertenties kunnen wel alleen maar aan de vrienden van uw fans vertoond worden. Gesponserde verslagen kunnen het best gebruikt worden als u de pagina onder de aandacht van de vrienden van uw fans wilt brengen, want u heeft al reeds een actieve fanbase.

Adverteer op Facebook: Page post ads

Met page post ads kan u  recente berichten die u geplaats heeft op de pagina promoten, en deze kan u zowel richten op de bestaande fans als niet-fans. Deze ads zullen verschijnen aan de  rechterkant van de Facebookpagina en ook in uw nieuwsoverzicht van fans en de vrienden van uw fans.

Adverteer op Facebook: Promoted posts

Promoted posts is min of meer een vereenvoudigde versie van de page post ads, u kan berichten promoten onder de fans die de update nog niet gezien hebben. U koopt in principe extra bereik voor uw berichten. Deze vorm van adverteren is enkel voor pagina's die meer dan 400 fans hebben en de berichten die u wilt promoten mogen niet ouder zijn dan drie dagen. 
Deze advertenties verschijnen alleen maar in het nieuwsoverzicht van uw fans en van hun vrienden die de update nog niet gezien hebben. Dus met andere woorden is dit slechts één deel van de fans die deze advertentie zullen zien, dit is te wijten aan de Facebook Edgerank formule

Wilt u dus uw belangrijkste berichten in de verf zetten, dan gebruikt u best deze vorm van adverteren. U heeft echter wel een actieve fanbase nodig en let ook op dat deze berichten steeds kwaliteitsvol moeten zijn, anders zullen deze niet gedeeld worden door uw fans en zakt uw edgerank. 

Wilt u die aantal likes omhoog krijgen en wilt u een actieve fanbase? 

U heeft reeds een Facebookpagina maar u wenst die fanbase uit te breiden? Of u wenst te starten met een Facebook-pagina? Doe dan beroep op de social media expert #company#. Contacteer ons vrijblijvend per telefoon via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. 


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01