Sociale media

Heeft u al een sociale media strategie?

Sociale media strategie heeft nut

Sociale media bieden u heel wat voordelen. Maar dit betekent niet dat er hiervoor geen planning of voorbereiding voor nodig is. Het volstaat niet om enkel een bedrijfspagina op één of ander sociaal kanaal te beheren. Een goede voorbereiding is immers het halve werk

Een uitgebreid sociaal mediaplan: hoe ga ik te werk?

De opbouw van een sociaal mediaplan bestaat uit drie grote fases die hieronder besproken worden. De eerste fase is puur analyse, terwijl de tweede en derde fase gaan over actief sociaal aanwezig zijn en dialoog aangaan met het publiek.

Observatiefase

De observatiefase bestaat uit het analyseren van de concurrentie, de doelgroepen en het bepalen van uw doelstellingen.

Analyse van de concurrentie is een slimme manier om na te gaan hoe zij hun sociale media inzetten. Hier kan u veel van opsteken! Op die manier kan u proberen zich te onderscheiden van de concurrenten.

De analyse van uw doelgroepen is een goed begin om na te gaan tot wie u uw communicatie wenst te richten. Wanneer uw doelgroep voornamelijk bestaat uit B2B, dan is het beter om later voor LinkedIn te kiezen. Pluk uit de massa consumenten de juiste doelgroepen.

Analyseer uw doelgroepen

Zonder doel geen strategie! Sociale mediadoelstellingen zijn wel eens complex omdat ze indirect zijn. U dient eerst volgers of likes te verzamelen vooraleer u een stap verder kan gaan, vb. mensen naar uw site krijgen en ze overtuigen om voor uw producten te kiezen.

Activatie-en interactiefase

In deze fase dient u uw sociaal media team op te stellen, een budget te bepalen, uw kanalen te kiezen én uw contentstrategie ineen knutselen.

Uw sociaal media team kan uit verschillende personen bestaan met elk hun functie. Zo zal de communicatiemanager bv. er voor zorgen dat de offline en online communicatie goed op elkaar afgestemd is, de conversation of sociale media manager die de sociale media pagina's actief houdt en vaak informatie post én de grafische vormgever die zorgt voor de vormgeving van de sociale accounts.

Elke communicatie-actie kent zijn kost. Bepaal daarom vooraf wat het budget hiervoor is. Op vlak van sociale media zal dit voornamelijk tijd kosten. Binnen dit budget kan u ook bepalen hoeveel u wilt uitbesteden aan een advertentie op één van de sociale kanalen zoals bv. Facebook.

Vanaf nu kan u uw sociale communicaitekanalen bepalen aan de hand van de informatie die u in de vorige stappen bijeengesprokkeld heeft. Elk sociaal media kanaal heeft zijn eigen specifieke kenmerken. Kies de kanalen dat het meest zal opleveren voor uw bedrijf. Let op, probeer niet aanwezig te zijn op alle kanalen! Dit heeft een negatief effect.

Facebook YouTube Google Plus
Pinterest Twitter LinkedIn

Eens de kanalen bepaald zijn, kan u starten met uw contentstrategie op te maken. Wat zal u posten, wanneer, tot wie richt u zich met de post,... Probeer in deze contentstrategie o.a. op te nemen dat u dient te reageren op posts van fans. Belangrijk hierbij is dat alle content niet te veel neigt naar zelfpromotie!

Relatiefase

Wanneer de vorige fase afgewerkt is, kan u beginnen aan het opbouwen van relaties met uw publiek door te blijven communiceren en te reageren, door ze iets extra's aan te bieden,... Laat uw inspiratie de vrije loop!

Het is hierbij belangrijk om achteraf te evalueren en bij te sturen!

Zelf een krachtige sociale media activiteit opbouwen?

Social media expert #company# is voor u de ideale partner! Contacteer ons vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in!


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01