Sociale media

Fouten van bedrijven op sociale media

Fouten die u als bedrijf niet mag maken

Veel voorkomende fouten op sociale media.

Fout 1: Automatisch content publiceren

Bedrijfsaccounts van verschillende sociale netwerken kunnen aan elkaar gelinkt worden. Hierdoor kan u content publiceren op onmiddellijk al uw sociale netwerken. Het lijkt misschien wel handig, maar toch kan dit tot heel wat ergernis leiden. Elke sociaal netwerk heeft echter zijn eigen manier van communiceren.

Vergeet dus die copy-paste!

Fout 2: Zelfpromotie

Mensen die te veel over zichzelf praten zijn irritant. Deze lijn kunnen we doortrekken voor bedrijven. Wanneer ze steeds zichzelf promoten zullen mensen dit als zeer vervelend beschouwen. Het is beter om voor voldoende afwisseling in de posts te zorgen.

Kies voor een mengeling van visuele media zoals afbeeldingen en video, interactieve posts en informatieve content.

Hanteer de 20/80 regel: 20 % reclame en 80% posts die een meerwaarde inhouden voor uw fans!

Fout 3: Niet reageren op reacties van fans

Als bedrijf is het belangrijk om te reageren op zowel positieve als negatieve reacties. Zo zullen diegene die gepost hebben zich gewaardeerd voelen. Sociale media gaan over menselijke interactie, daarom is het belangrijk om op zulke zaken te reageren.

Bovendien zal reageren op negatieve zaken een positieve invloed hebben.

Fout 4: Afbeeldingen posten van slechte kwaliteit

Posts met afbeeldingen vallen veel meer op dan andere soorten posts. Het spreekt voor zich dat deze afbeeldingen van een goede kwaliteit dienen te zijn om veel reactie te generen. Afbeeldingen van slechte kwaliteit zullen het omgekeerde effect hebben. Bovendien oogt dit helemaal niet professioneel!

Fout 5: Obsessief likes verzamelen

Volgers en likes zijn zeer interessant en vergroten de kracht van uw online positie op sociale netwerken. Maar een heleboel likes of volgers verzamelen mag geen doel op zich worden! De kwaliteit van uw volgers is veel belangrijker dan de kwantiteit! Het spreekt voor zich dat u als bedrijf meer haalt uit mensen die uw pagina spontaan volgen/liken. Dit betekent dat ze interesse hebben in u.

Obsessief likes verzamelen is een veel voorkomende fout op sociale media

Fout 6: Overal en nergens sociaal aanwezig zijn

Probeer u te focussen op een aantal sociale netwerken. Heel wat bedrijven gaan in de fout door aanwezig willen zijn op alle sociale netwerken die er maar bestaan. Kies dus de netwerken die het meest worden gebruikt door uw doelgroep.

Fout 7: Onregelmatig posten

Heel wat bedrijven posten op onregelmatige basis. Wanneer u een week updates post en de week daarna helemaal niets, zal dit een slechte indruk maken. Plan dus uw posts zorgvuldig om zo voor consistentie te zorgen.

Fout 8: Nooit een call-to-action 

Een call-to-action is belangrijk om de gewenste doelen te bereiken. Af en toe zo'n CTA plaatsen is dus op zijn plaats, maar zorg er voor dat dit niet opnieuw naar zelfpromotie neigt.

Fout 9: Geen gebruik maken van statistieken

Sommige sociale netwerken bieden u de mogelijkheid om statistieken te raadplegen. Deze statistieken bieden waardevolle informatie omtrent het bereik van uw berichten, het moment waarop uw meeste fans online zijn,...

#company#, uw coach voor sociale media!

Heeft u hulp nodig op sociale media? Dan is #company# uw ideale partner! Contacteer ons vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in. Onze sociale media expert coacht u op weg!


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01