Is het nuttig voor uw bedrijf?
Facebook is de dag van vandaag naast een vriendennetwerk ook een interessant platform in het bedrijfsleven. Niet alleen jongeren maken er gebruik van, integendeel 61% van de Facebook-gebruikers is 35 jaar of ouder.
Het netwerk biedt een unieke mogelijkheid om aan klantenbinding te doen. Daarnaast kunt u:
- Vertrouwen opbouwen met uw klanten
- Uw merkbekendheid vergroten
- Uw verkoop bevorderen.
- Enz..
Welke stappen moet u doorlopen om een succesvolle bedrijfspagina op te zetten?
Stap 1: Bepaal een strategie
Bepaal eerst en vooral hoe Facebook in uw strategie past. Denk er vooral aan dat Facebook een sociaal netwerk is, dus ‘sociaal’ moet één van de sleutelwoorden zijn. Het moet niet alleen deel uitmaken van uw marketingplan, maar ook van uw einddoelen.
Stap 2: Maak een persoonlijk account aan.
Bent u nog geen lid van Facebook, registreer je dan snel. Om een zakelijke pagina aan te maken, moet u eerst een persoonlijk account aanmaken via Facebook.com.
Stap 3: Blijf uzelf.
Om op te vallen moet u authentiek zijn. Op Facebook telt openheid, speel daarop in. U bouwt hierdoor een goede naam op.
Stap 4: Reageer
Reageer zo snel mogelijk op zaken die u interessant vindt. Vergeet niet dat interactie heel belangrijk is.
Stap 5: Geef voldoende aandacht aan uw relaties
Iedereen weet dat het tijd kost om een relatie op te bouwen. Zorg er dus voor dat u in contact blijft met uw klanten en beloon hen voor het vertrouwen die ze tonen in uw bedrijf. Dit doet u door aanbiedingen of promoties aan te bieden.
Stap 6: Blijven bijleren is de boodschap
Probeer meer te leren over uw klanten en over de producten die zij interessant vinden.
Stap 7: Probeer een groep volgers op te bouwen
U moet niet bekend zijn om veel volgers te hebben. Bedrijven die goed gebruik maken van verschillende mogelijkheden, zullen het zeker en vast goed doen met de sociale media.
Zorg ervoor dat u op zoveel mogelijk plaatsen uw klanten laat weten dat u aanwezig bent op de sociale netwerken:
- Vermeld uw Facebook pagina bij uw e-mail handtekening
- Zorg voor verwijzingen naar uw website
- Zorg voor vermeldingen in uw nieuwsbrieven
- Zorg voor vermeldingen op al uw drukwerk
Een andere, maar arbeidsintensievere, manier is het doornemen van uw klantenbestand en naar hun namen op zoek gaan op de sociale netwerksites.
Stap 8: Doe mee aan conversaties
Het doel van alle sociale netwerken is meepraten over onderwerpen die zich in uw vakgebied bevinden, u hoeft zich daartoe niet te beperken. Integendeel, uw deelname aan conversaties over andere zaken kan tot nieuwe klanten leiden.
Nog een goede manier is het taggen van personen of zaken in uw status plaatsen.
Stap 9: Zorg regelmatig voor nieuwe berichten
Het geeft totaal geen zin om u te registeren op een sociaal netwerk om er daarna niiks mee te doen. Vooral als u als bedrijf een bedrijfspagina aanmaakt.
Hebt u geen idee waarover u berichten kan posten? Gebruik dan een hulpmiddel als aanleiding, bijvoorbeeld belangrijke gebeurtenissen en feestdagen. Zoals: “Het is bijna kerstmis. Wilt u ook een pakje onder de kerstboom van ons bedrijf?”
Dit zijn maar enkele voorbeelden van de mogelijkheden die Facebook biedt.
Hulp bij het maken van uw bedrijfspagina op Facebook?
Wenst u hulp bij het opmaken van uw bedrijfspagina op Facebook, doe dan beroep op communicatiebureau #company#. Wij helpen u om het maximum uit uw bedrijfspagina te halen. Contacteer ons op het nummer 056/32 32 01 of vul het contactformulier in.