Welke sociale media KPI's zijn interessant?
Wat is een echte KPI?
KPI's (Key Performance Indicators) zetten doelstellingen om in meetbare variabelen.
Een echte KPI bevat vier kenmerken:
1. ze bestaan uit percentages in plaats van ruwe data
2. ze zijn gerelateerd aan de bedrijfsdoelstellingen
3. ze relevant voor het bedrijf
4. ze zorgen voor een directe actie
Belangrijke sociale media KPI's
Er bestaan een aantal belangrijke sociale media KPI's die u kunt gebruiken om uw ROI (Return on Investment) te bekijken.
1 Conversie ratio's
Met behulp van Google Analytics kan u nagaan welk percentage van uw website bezoekers afkomstig is van een sociaal media kanaal en welk percentage daarvan converteert naar een lead.
2 Bereik
Het bereik van uw sociale media campagne is één van de eenvoudigste manieren om na te gaan hoe succesvol u campagne is. Wanneer u ziet dat het aantal volgers afzwakt, dan dient u het heft in eigen handen te nemen en bij te sturen.
Berichten die een groot bereik kennen, doen het goed! Daarom dient u hierop in te spelen en meer van die campagnes op te stellen.
3 Kostenreductie op innovatie en service
Vaak wordt dit aspect over het hoofd gezien, maar kostenbesparing dankzij het gebruik van sociale media is veelal een feit. Denk maar aan de telefonische helpdesk. U bespaart zowel tijd als budgetten en deze hebben snel een invloed op de financiële toestand van uw bedrijf.
4 Interactie
Iemand die minstens eenmaal in een maand reageert op uw berichten beschouwen we als een actieve gebruiker. Posts met veel interactie verspreiden zich snel als een lopend vuurtje. Wanneer u veel interactie krijgt op bepaalde posts, dan weet u al gauw dat het bericht aanleunt bij de interesseses en verwachtingen van uw volgers.
Vb. voor Facebook: aantal keer dat uw post gedeeld werd, aantal reacties, aantal kliks op links,...
voor Twitter: aantal retweets, aantal kliks op links in tweets, aantal mentions,...
Meer informatie of advies nodig omtrent uw sociale media?
Contacteer social media expert #company# via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. Wij helpen u graag verder!