1. Bepaal wat u wil bereiken
Vooraleer u een advertentie op Facebook opmaakt, moet u eerst beslissen wat u wilt bereiken. Wilt u meer likes voor uw pagina, meer mensen die doorklikken naar uw website of wilt u een aanbieding promoten?
Facebook laat u bij het opstarten van een advertentie kiezen welk doel u wilt bereiken. Als u bijvoorbeeld meer likes op uw pagina wilt, dan klikt u hierop en creëert Facebook de advertentie die het meest geschikt is om dit doel te bereiken.
2. Een sprekende foto
Net zoals bij gewone posts zijn Facebook-advertenties met een foto veel aantrekkelijker voor de gebruiker. Zoek dus een foto van hoge kwaliteit die bij uw advertentie past, én die de mensen tegelijkertijd prikkelt. Zo zullen ze sneller op uw advertentie klikken. Ook foto's met een gezicht spreken uw publiek meer aan.
Hou er ook rekening mee dat de mensen uw advertentie meerdere keren te zien krijgen. Hoe meer de advertentie vertoond wordt, hoe minder men er op zal klikken. Zorg dus dat de mensen verschillende foto's te zien krijgen zodat de advertentie telkens al iets nieuws gepercipieerd wordt. Facebook laat u toe om 6 verschillende foto's toe te voegen aan uw advertentie. Zo creëert u variatie.
Overtreed ook de regels van Facebook niet! Zo mag u bijvoorbeeld tekst toevoegen aan de foto die u in uw advertentie gebruikt, maar deze tekst mag niet meer dan 20% van de foto innemen.
3. Kies uw doelgroep
Wanneer u adverteert op Facebook, bepaalt u zelf welke doelgroep uw advertentie te zien krijgt. Zo kiest u onder andere zelf de locatie, de leeftijd, het geslacht en de interesses van uw doelgroep. U ziet hiernaast ook het bereik dat uw Facebook-advertentie heeft. Bepaal dus op voorhand goed welk publiek u wil bereiken met uw advertentie.
4. Promoot een bericht
Op Facebook kunt u kiezen tussen twee soorten advertenties: een advertentie die in de rechterkolom op de startpagina verschijnt of een gesponsord bericht dat in het nieuwsoverzicht verschijnt.
Een gesponsord bericht is effectiever dan een advertentie, en dit om een specifieke reden: een advertentie wordt als irritant ervaren door gebruikers. Ze gaan dus sneller op een gesponsord bericht klikken dan op een advertentie.
Bovendien wordt het mobiel gebruik van Facebook steeds populairder. Op de Facebook-app is de rechterkolom niet aanwezig. Uw advertentie is dus niet zichtbaar voor de mobiele Facebook-gebruikers. Door een gewone advertentie te kiezen verliest u dus een deel van uw publiek.
5. Geef de mensen een reden om te klikken
Net als bij een gewone advertentie moet u de mensen een reden geven om te klikken. Bied een korting aan, geef iets gratis weg of organiseer een wedstrijd. Zo krijgen de mensen iets terug als ze op uw advertentie klikken. Zorg er ook voor dat uw advertentie een call to action bevat. Uw publiek wordt op deze manier gestimuleerd om op uw advertentie te klikken.
6. Test wat het best werkt
Om zeker te weten of uw advertentie werkt, doet u er goed aan hem uit te testen. Creëer drie of vier verschillende advertenties en laat ze allemaal tegelijk lopen. Kijk na één of twee dagen welke advertentie het best werkt. De advertentie die het beste werkt, kiest u als uw definitieve advertentie.
Overtuigd van de Facebook-advertenties?
Wilt u ook Facebook-advertenties inzetten in uw online marketingstrategie? Wij helpen u om advertenties te creëeren waaraan uw doelgroep niet kan weerstaan! Contacteer ons vrijblijvend op 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.