Er bestaan verschillende methodes om onderzoek te den naar het zoekgedrag van mensen
- Eyetracking: Bij eyetracking probeert men aan de hand van de nodige soft- en hardware te analyseren naar welk deel van een website met zoekresultaten mensen vaak kijken. Men kan dus te weten komen welk deel van de zoekresultaten vaak bekeken worden en waar het dus interessant is om een link te plaatsen naar uw website
- Zoekwoorden onderzoek: Het is ook belangrijk om te weten welke zoekwoorden er allemaal gebruikt (zouden kunnen) worden om websites in verband met een bepaald thema te vinden. Zo kan u uw website content gaan afstemmen op deze zoekwoorden.
Manieren om op zoek te gaan naar kernwoorden
Er bestaan verschillende manieren om op zoek te gaan naar deze kernwoorden. Zo kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de bezoekerstatistieken van uw website. De kernwoorden worden daar vaak weergegeven. Ook kan je bijvoorbeeld een Google AdWords campagne opzetten. Zo kan je niet alleen te weten komen welke zoekopdrachten vaak gebruikt worden maar ook hoeveel van deze zoekopdrachten leidden tot een effectieve klik.