Trend 1: E-commerce wordt groot
Er is een heel sterke groei in e-commerce. In ons land is er een groei van 18 procent in vergelijking met één jaar geleden bij Belgisch internetwinkeliers.
Een verklaring voor deze vaststelling is de recente matige zomer. Er werden deze zomer meer niet-seizoensgebonden producten verkocht via de e-shops.
Kledij en schoenen zijn het populairst, terwijl voeding en digitale muziek veel trouwere online klanten hebben. Het online shoppen wordt meer en meer aanvaard door de consumenten. Maar het zijn toch meestal vrouwen en lager opgeleiden die door e-commerce verleid worden.
Doordat het meer en meer aanvaard wordt stijgt het aantal klanten van middelbare leeftijd.
Trend 2: E-commerce wordt groot (bis)
Hoe groter e-commerce wordt hoe groter de spelers die meespelen in het spel. Webwinkels van grote winkelketens groeien enorm. En dit betekent dat de fysieke retailers de voordelen inzien van een eigen webshop. De groei van nieuwe webwinkels is vooral te zien bij kleding- en schoenwinkels.
In de doe-het-zelfbranche is de groei ook merkbaar, hier willen de verkopers gereedschap en bouwmaterialen online aanbieden.
Het grootste verschil voor de retailers is dat bij e-commerce de retailer naar de klant komt en niet zoals vroeger de klant naar de retailer. Het wordt dan een uitdaging op het vlak van levering en termijn.
Trend 3: E-commerce wordt mobiel
Door de opkomst van het mobiele internet is de manier waarop klanten de webwinkels kunnen en willen bezoeken toegenomen. Een deel maakt gebruik van de iPad en sommigen maken gebruik van hun smartphones. Dus is het belangrijk om daar dan ook op in te spelen.
Door spelers zoals Apple en Facebook, die elk hun eigen netwerk hebben, technologie en richtlijnen versplintert het internet naar een verzameling van gecontroleerde platformen. En zo beginnen meer en meer bedrijven ook gebruik te maken van Facebook om hun aanbod aan te bieden.
Dit betekent dat webwinkeliers meer inspanningen moeten doen om hun aanbod zichtbaar te maken. Maar ook dat ze meer inspanningen moeten doen zodat ze gevonden worden.
Vroeger was het dan ook simpel om een webwinkel te starten maar nu is het belangrijk dat je opvalt.
Trend 4: E-commerce naar de community
Veel hedendaagse internetbedrijven hebben succes door hun 'community' of beter gezegd het groepsgevoel. Bijvoorbeeld het gekende internetbedrijf Groupon, waarvan meer dan een half miljoen Belgen elke dag aanbiedingen in de mailbox krijgen, om nadien in een groep in te tekenen om zo een grotere korting te krijgen.
Trend 5: dagdeals voor E-commerce
De meeste webshops en shopping clubs bieden hun aanbod binnen een beperkte tijdslimiet aan. Ze bieden bijvoorbeeld zaken aan die slechts één dag gelding is. Zo'n groepsaanbiedingen eisen wel heel wat meer infrastructuur van de e-tailer.
Soms is de webshop zelf gelimiteerd. Een vrij snelle trend is die van een pop-upstore zoals Chanel die in Amerika voor een gelimiteerde tijd een winkel op Facebook lanceerde voor hun nieuwe lippenstift. Deze worden dan gebruikt voor promo doeleinden.
Trend 6: E-commerce gaat sociaal
De twee trends hierboven leunen aan bij de hype rond 'social shopping' waarbij websites interessante prijzen aanbieden voor producten wanneer men een bepaald aantal bestelt. Zo wordt veel gebruik gemaakt van de Vind ik leuk-knop van Facebook.
Elke winkelier heeft eigenlijk al te maken met het fenomeen van sociale media omdat bijna al hun klanten actief zijn op sociale netwerken.
De opkomst van de sociale media geeft zo een nieuwe dimensie aan de klantenservice. Met één druk op de knop kan een klant aan zijn vrienden laten weten hoe slecht of goed zijn ervaring was met uw bedrijf.
Via deze kanalen kunt u uw klanten een service aanbieden die ze verdienen. Want op die manier worden uw tevreden klanten vertegenwoordigers van uw bedrijf.
Een eigen webshop starten en zelf aan e-commerce doen begint hier!
Zelf aan e-commerce doen? Het kan, maar nodig iemand van #company# uit vooraleer u begint. Wij beschikken namelijk over de nodige know-how om van uw webshop een echt succesverhaal te maken. Contacteer ons voor een vrijblijvende babbel via 056 32 32 01.