1. Creëer structuur en overzicht
Op een website willen mensen snel zien of ze de juiste informatie terugvinden. Zorg er daarom voor dat uw tekst overzichtelijk is! Plaats tussentitels in de tekst zodat mensen zien waarover de alinea's gaan, hou alinea's kort en zet de kernwoorden in het vet. Gebruik opsommingen van drie: die zijn aantrekkelijk voor de lezer.
Zorg ervoor dat de 5 W's ook in uw tekst staan: wie, wat, waar, wanneer en waarom. Dit is namelijk de belangrijkste informatie: hiervoor surft de lezer naar uw website.
2. Schrijf simpel en duidelijk
Gebruik simpele woorden in uw teksten. Geleerde woorden en jargon hebben geen plaats in uw tekst: de lezer haakt hierdoor sneller af. Ook ouderwetse woorden vermijdt u beter. Moderne woorden zijn aantrekkelijker voor de lezer. Enkele voorbeelden:
- al vs. reeds
- over vs. betreffende
- sinds vs. sedert
Maak uw tekst ook niet te lang. Een korte en krachtige tekst houdt de aandacht van de lezer beter vast.
3. Maak het leuk om te lezen
Schrijf een sprekende titel. Vragen doen het altijd goed: mensen willen dan verder lezen om het antwoord te weten. Om meer actie in de tekst zelf te stoppen, varieert u in de lengte van uw zinnen. Een lange zin afgewisseld met een korte zin zorgt voor meer ritme.
Schrijf alsof u tegen uw lezer spreekt. Gebruik vaak 'u' of 'jij': zo voelt de lezer zich aangesproken. Het woord 'ons' vermijdt u beter. De lezer wil niet weten wat u doet, maar hoe hij beter wordt van uw product of dienst.
Gebruik ook positief taalgebruik: 'niet', 'geen' en andere negatieve woorden zijn te vermijden. Als u negatieve woorden gebruikt, bestaat de kans dat uw lezer met een negatieve indruk achterblijft.
4. Zet aan tot actie
Schrijf actief. Als u de volgende twee zinnen leest, begrijpt u waarom:
- Wij ontwerpen uw website.
- Uw website wordt door ons ontworpen.
De eerste zin drukt meer actie uit. Kies dus voor actieve werkwoorden. Ook het werkwoord 'kunnen' vermijdt u beter. Lees opnieuw de volgende twee zinnen:
- Wij bouwen uw website.
- Wij kunnen uw website bouwen.
De eerste zin klinkt ongetwijfeld beter: die drukt een zekerheid uit. De tweede zin drukt slechts een mogelijkheid uit. Plaats ook een goede call-to-action op het einde van uw tekst. 'Meer info', 'Bekijk onze producten' en 'Contacteer ons' zorgen ervoor dat mensen actie ondernemen.
5. Let op uw taal
De laatste en misschien wel belangrijkste tip is deze: vermijd taalfouten. Een lezer knapt erop af en leest uw tekst niet meer verder. Bovendien geeft het geen goede indruk van uw bedrijf. Let dus goed op uw taal en laat uw teksten nalezen door anderen. Vier paar ogen zien meer dan één paar.
Is schrijven niet uw ding?
Wilt u ook vlotte webteksten, maar ziet u er geen beginnen aan? Doe dan beroep op communicatiebureau #company#! Contacteer ons op 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.