Wat is customer experience?
Customer experience zijn alle ervaringen die een klant meemaakt wanneer hij in contact komt met uw merk. Het doel is om van uw klanten eerst tevreden klanten te maken, ze dan om te vormen tot loyale klanten en er uiteindelijk voor te zorgen dat ze 'advocates' worden.
Wat is het belang?
Belangrijk voor u
Advocates zijn onmisbaar voor uw merk. Het zijn die mensen die zo loyaal zijn aan uw merk dat ze het aanraden aan hun vrienden en familie. Positieve mond-tot-mond reclame is bijzonder effectief: mensen hechten meer geloof aan positieve ervaringen van bekenden dan aan advertenties van het bedrijf of merk zelf. Bij een slechte customer experience, is de kans op negatieve reclame groot.
Belangrijk voor de consument
Uit onderzoek blijkt dat 86% van de consumenten meer zou betalen voor een goede customer experience. Wat echter blijkt is dat slechts 1% van de consumenten vindt dat bedrijven ook echt aan de verwachtingen tegemoetkomen. Customer experience is dus een belangrijk werkpunt!
Wanneer consumenten een slechte customer experience ervaren, zijn ze snel geneigd over te stappen naar de concurrent.
Hoe creëert u een goede customer experience?
Lever kwaliteit
De eerste stap is om ervoor te zorgen dat uw product of dienst van hoge kwaliteit is. Klanten keren niet terug als ze niet tevreden zijn over de kwaliteit van wat u levert. Sta ook open voor feedback van klanten. Hun ervaringen kunnen u veel bijleren over hoe uw product gebruiksvriendelijker of uw dienst kwalitatiever wordt.
Ken uw klant
Weet wie uw klanten zijn en probeer steeds hun naam te vermelden wanneer u hen begroet. "Goeiemorgen, meneer De Vos" klinkt veel persoonlijker dan "Goeiemorgen, meneer". Mensen zijn geflatteerd wanneer u hun naamt kent. Bovendien voelen ze zich welkom wanneer u hen op deze persoonlijkere manier aanspreekt.
Apprecieer uw klant
Leg uw klanten goed in de watten. Geef hen bijvoorbeeld eens een speciale korting, nodig hen tijdens een opendeurweekend uit op de avond voor de opening of geef hen op speciale dagen een geschenkje. Zo voelen ze zich gewaardeerd en weten ze dat u uw klanten belangrijk vindt.
Doe wat u belooft
Misleid uw klant niet. Als u hen belooft het product binnen de week te leveren, doe dat dan ook. Als u zegt dat een product na aankoop nog omgeruild kan worden, zeg dan niet dat ruilen niet toegestaan is. Als u uw beloftes niet nakomt, vertrouwt uw klant u niet langer. En dat vertrouwen is nu net het belangrijkste element in de relatie tussen u en uw klant.
Wilt u ook advocates?
Webdesignbureau #company# helpt u om de customer experience te optimaliseren! Contacteer ons op 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.