Meer verkeer en conversie
Veel webshops besteden geen tijd aan het schrijven van wervende productbeschrijvingen. In veel gevallen wordt de productomschrijving van de producent gewoon overgenomen en bij het product geplaatst. Niet slim, want zo benadrukt u enkel de features van het product. U moet de consument overtuigen door de benefits van het product te benadrukken: welk voordeel haalt de consument uit het product?
Wanneer de webshop zelf goede copy schrijft en bij de producten plaatst, neemt het verkeer naar de webshop en het conversiepercentage toe. De ranking in de Google zoekresultaten verhoogt dan namelijk. Dit heeft twee redenen: enerzijds zorgt het gebruik van de juiste kernwoorden voor een hogere ranking.
Anderzijds verhoogt de ranking doordat de omschrijvingen van de producent weggelaten zijn. Er zijn veel webshops die de omschrijving van de producent bij hun producten plaatsen. Google herkent dat dezelfde content op verschillende websites voorkomt straft dit af door een lagere ranking te geven.
Goede copy voor uw webshop: tips
Beschrijf de voordelen
What's in it for me? Dat is de belangrijkste vraag die de klant zichzelf stelt wanneer hij een nieuw product wil aankopen. Zorg er dan ook voor dat uw tekst die vraag beantwoordt. Focus dus niet op de eigenschappen van het product dat u verkoopt, maar op de voordelen die het product bieden voor de consument. Schrijf dan ook klantgericht: beschrijf hoe de potentiële klant het product kan gebruiken. Vermijd ook passieve constructies.
Het voorbeeld van Coolblue hieronder beschrijft enkel de eigenschappen van het product. Er staan passieve constructies in de tekst en de consument wordt op geen enkel moment persoonlijk aangesproken met 'u' of 'je'. De tekst is dus niet klantgericht geschreven.
Het is natuurlijk altijd nuttig dat de potentiële koper de eigenschappen van het product ziet. U kunt dan ook de eigenschappen nog bij het product vermelden. Als u dit doet, plaats ze dan onder uw omschrijving en vermeld waar u de informatie gehaald hebt. Zo zal Google u geen lagere ranking geven.
Spelfouten zijn taboe
Net als bij elke andere vorm van copywriting mag ook de copy op uw webshop geen spelfouten bevatten. Dit komt onprofessioneel over. Ook typfouten zijn te vermijden. Daarom doet u er goed aan uw teksten meerdere keren te overlezen. Vraag ook aan anderen om uw teksten te overlezen. Zo bent u zeker dat alle fouten eruit gehaald zijn.
Toon waarom u beter bent
Dankzij Internet kan de consument gemakkelijk rondkijken op verschillende webshops en de prijzen en service vergelijken. Als webshop moet u de consument dan ook overtuigen om voor u te kiezen. Belangrijk is dat u beschrijft hoe het aankoopproces bij u verloopt. Zo kunt u de potentiële koper tonen dat u de beste service biedt. Bovendien weet de potentiële koper dan waaraan hij zich moet verwachten.
Overtuig uw klant
Dat u uw klant moet overtuigen om bij u te kopen, is vanzelfsprekend. Maar hoe kunt u dat nu doen? Een simpele manier is door verhalen te vertellen. Die spreken de potentiële koper aan en hebben meer overtuigingskracht dan een gewone beschrijvende tekst. Vertel bijvoorbeeld over iemand die voordeel gehaald heeft uit het product.
Een andere manier om een potentiële klant te overtuigen, is door klantenrecensies bij uw producten te plaatsen. Die tonen ook hoe de klanten voordeel gehaald hebben uit het product. User generated content doet het overigens altijd goed om potentiële klanten te overtuigen.
Dit doet Coolblue dan wel weer goed. Bij elk product kan de klant een recensie schrijven met de plus- en minpunten van het product.
KISS
Keep it short and simple. Houd uw teksten kort en simpel. Probeer ze te beperken tot 3 à 4 zinnen. Als u toch langere copy wil plaatsen, splits de tekst dan op in paragrafen. Gebruik ook simpele woorden: vakjargon en ouderwetse woorden hebben geen nut in uw productbeschrijving. Beperk het aantal adjectieven ook tot een minimum: één adjectief per zelfstandig naamwoord is meer dan voldoende.
Kies de juiste tone of voice
Ten slotte is het ook belangrijk dat u uw publiek op de juiste manier aanspreekt. Bepaal dus eerst en vooral wie uw publiek is. Bepaal daarna waarvoor uw bedrijf staat. Op basis hiervan beslist u met welke tone of voice u uw potentiële klanten gaat aanspreken. Trek deze tone of voice niet enkel door in elke productomschrijving, maar gebruik ze in alle teksten op uw website.
Wilt u ook een sterke webshop?
Wilt u een eigen webshop beginnen of uw huidige webshop verbeteren? Dan helpt webbureau #company# u op weg! Contacteer ons op 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.