Internet marketing

Virale marketing: een nieuw luik in de marketingcommunicatie

Wat is virale marketing nu eigenlijk?

Virale marketing kan gezien worden als een marketingtechniek die de bekendheid van een merk vergroot door middel van sociale netwerken. Het kan dus simpelweg omschreven worden als het communiceren als een virus. De gebruiker communiceert de boodschap, maar iedereen die de boodschap krijgt kan de boodschap opnieuw verzenden.

Even toelichten met een voorbeeld:

Wanneer je een e-mail verstuurt via je Hotmail, krijgt de ontvanger onderaan het bericht een Hotmail-tekstje. Wanneer de ontvanger deze mail opnieuw verstuurt, verspreid die de boodschap opnieuw.

Voordelen van virale marketingcommunicatie.

  • Je kunt enorm veel mensen bereiken op een goedkope manier.
  • De boodschap wordt snel verstuurd maar kan ook snel aangepast worden.

Nadelen van virale marketingcommunicatie.

  • Je kunt het niet controleren.
  • Je hebt er niet altijd succes mee. Het succes hangt net alleen af van de boodschap maar ook van het moment en van de ontvanger.

Enkele voorbeelden van virale marketing:

  • De e-mail nieuwsbrief. Het is aangewezen om geregeld nieuwsbrieven te versturen. Als mensen die interessant vinden, sturen ze die door naar vrienden of familie.
  • E-mail einde. Voeg automatisch aan iedere uitgaande mail een regel met tekst. Dit kan van alles zijn bv. link naar website, beurs waaraan je deelneemt.
  • Stuur door naar een vriend. Online kan je bezoekers van je site de mogelijkheid geven om een bepaald artikel naar iemand anders te mailen.
  • Enz..

Succesvol communiceren?

Wilt u ook succesvol met uw klanten of potentiële klanten communiceren? Contacteer dan communicatiebureau Publi4U. Wij helpen u en staan u bij met ons professioneel advies. Bel ons op het nummer 056/32 32 01 of vul het contactformulier in.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01