Internet marketing

Verhoog het effect van uw marketingactiviteiten met een goed marketingplan

Voor wie en wanneer?

Een marketingplan zou de logische stap moeten zijn na uw businessplan en maakt u dus in de eerste plaats voor uzelf. Bovendien is het een belangrijk element bij het zoeken naar investeerders. Voor uw medewerkers biedt het een inzicht in de doelen die zij mee moeten helpen verwezelijken. Met een goed geschreven marketingplan overtuigt u investeerders en geeft u een goede inzage in hoe uw bedrijf zijn plaats in de sector gaat veroveren.

Stappen in het marketingplan

  1. Korte samenvatting: De korte samenvatting is de eerste pagina van je marketingplan. Niet iedereen heeft tijd om het volledige marketingplan te lezen. Een korte samenvatting vooraf is gelijk een goede oefening tot het verder invullen van je marketingplan. Het kan altijd nog worden aangescherpt en geeft de lezer in een oogopslag de kern van je strategie. Kernwoorden zoals waarom, doelgroep en doel moeten in deze samenvatting terug te vinden zijn.
  2. Bedrijfsanalyse:  In de bedrijfsanalyse wordt een de huidige stand van zaken binnen een onderneming weergegeven. Verderop in het marketingplan wordt nog een stap verdergegaan door de SWOT analyse of Sterkte Zwakte analyse op te stellen.
  3. Doelgroep bepalen: Maak eerst en vooral een omschrijving van jouw ideale afnemer (de ijkpersoon). Waar woont de ideale klant en in welke leefomstandigheden? Hoeveel kan hij besteden en waar liggen zijn behoeftes. Voor een marketingplan is het handig ook een goede inschatting te maken van de grootte uw doelgroep: huidig aantal klanten, hoeveel maken ze gebruik van uw diensten en de eventuele groei die u voorziet. Beschrijf eventueel wie een nieuwe doelgroep zou kunnen worden.
  4. Concurrentie in kaart brengen: U heeft bijna altijd twee types concurrenten. De directe en indirecte concurrenten. De directe concurrenten doen precies hetzelfde als u, indirecte concurrentie zijn bedrijven die met alternatieve producten in dezelfde behoeften van de klant voorzien. Bepaal uw USP's of de eigenschappen waarme uw producten zich onderscheiden van andere vergelijkbare producten en diensten.
  5. SWOT analyse: Een sterkte en zwakte analyse of SWOT geeft u het handvat om de kansen van jouw bedrijf in het marketingplan te benoemen. De SWOt bestaat uit volgende checklist: Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats.
  6. Strategie: Met alle onderdelen van het marketingplan is het nu tijd om de strategie op papier te zetten. Uw marketingstrategie is het lange termijn doel die u wilt verwezenlijken. De targets – bij voorkeur SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden) – zijn de mijlpalen op deze weg van de strategie. Belangrijk is om hier een gezonde ambitie in te verweven.
  7. Benodigde middelen: In dit deel van het marketingplan moeten de middelen en technieken bepaald worden waarmee de vooropgestelde doelstellingen bereikt willen worden. Dit kan gaan van allerlei offline- tot onlinemedia.
  8. Actieplan: Doelen omzetten in een tijdslijn met duidelijke deadlines, dat zijn de elementen van het actieplan in het marketingplan. Door een actieplan weet iedereen steeds wat hem te doen staat en wanneer. Een actieplan bestaat uit een schema met een duidelijke taakomschrijving en een inschatting van de tijd.

Wilt u meer weten over het opstellen van een goed marketingplan?

Communicatiebureau Publi4U begeleidt u doorheen de verschillende stappen en zorgt er samen met u voor dat uw doelstellingen worden bereikt en de boodschap aankomt. Bel ons vandaag op 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01