Belang van call to action
Elke vorm van communicatie met uw klanten dient te beginnen en te eindigen met een call-to-action. Met een voorbeeld illustreren we hoe belangrijk het werkelijk is.
Call to action A: 'Bouw samen met #company# aan uw toekomstige website.'
Call to action B: 'Een eigen website laten maken? Wereldwijd uw bezoekers aanspreken met een website die uw eigen fanatasie te boven gaat? Doe dan beroep om websitespecialist #company# en neem vrijblijvend contact op met ons!
Voorbeel A mist de interactie met de lezer, en maakt hem niet warm. Terwijl voorbeeld B dit wel doet, en al zeker door call-to-action woorden vetgedrukt te zetten. Dit verhoogd de CTR (click trough rate).
Enkele tips om uw bezoekers actie te laten ondernemen!
Leg een goede fundering
Voordat een lezer bereid is om een call to action te doen, moeten ze eerst de noodzaak ervan erkennen. Vertel uw gebruikers de voordelen die ze krijgen als ze ingaan op uw call to action. Maak duidelijk wat de lezer zal krijgen nadat hij deze call to action voltooid heeft.
Offereer dat kleine beetje meer
Soms moet u wellicht een deal koppelen om die gebruikers aan te moedigen om een call to action te voltooien. Dit kan u doen door kortingen te geven, een gratis geschenk of een wedstrijd op te stellen.
Less is more
Studies toonden aan dat wanneer supermarkten teveel variateiten presenteerden, de koper minder geneigd is om een aankoop te doen. Wanneer u het aantal keuzes beperkt, moet de gebruiker zich minder mentaal inspannen. U kan bijvoorbeeld drie verschillende soorten oproepen doen tot actie: 'Maak een site bij #company#', 'Bekijk een demo' en 'Nu kopen'.
Indoctrineer met een imperatief
Een oproep moet duidelijk zijn en moet de gebruikers vertellen wat u wilt dat ze doen. U kan daarbij gebruik maken van actieve woordenschat zoals: koop nu, registeer nu, abonneer, schenk, bel nu,... Wees zo precies mogelijk.
Positionering van de call to action
Een belangrijke factor is ook de positie van uw oproep. We zien het steeds dat een centrale call-to-action knop helemaal onderaan een pagina bengelt. Ideaal is dat deze zo hoog mogelijk of in het midden van de pagina wordt geplaatst en dit in de centrale kolom.
Space is important
Niet alleen de positie van uw oproep is belangrijk, maar ook de ruimte rond uw oproep. Hoe meer ruimte rond een call-to-action hoe meer aandacht erop wordt gevestigd.
Gebruik kleur
Kleur is een effectieve manier om aandacht te vragen, vooral als de rest van de site een beperkt kleurenpakket heeft. Overal het algemeen wordt gezegd dat oranje het beste call-to-action kleur is. Rood staat voor verderf en groen zet al helemaal niet aan tot actie.
Zorg voor zekerheid
De angst om op iets te klikken en ergens aan vast te zitten is altijd aanwezig. Zo heeft u van die call-to-actions 'Nu bestellen' of 'Boek je reis nu' kunnen soms net een brug te ver zijn.
Wilt u zelf goede calls-to-action genereren?
Bent u na het lezen van bovenstaande informatie bereid om uw bezoekers aan te zetten tot actie? Doe dan beroep op website desinger #company# via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.