Hoog in Google staan
Naast deze algemene vuistregel om hoog te staan in zoekmachines kan u helpen om uw positie te verstevigen. Het spreekt voor zich dat u niet de enige bent die de noodzaak ziet om bovenaan in Google te staan. Er zijn heel wat factoren die uw positie in de zoekresultaten van zoekmachines kunnen beïnvloeden. Het komt er op aan de puzzel aan details zo correct mogelijk in te vullen want vele kleine details maken immers groot. Daarom enkele tips.
Tip 1 om hoger in Google te staan: domeinnamen
Zorg er voor dat u een relevante domeinnaam registreert. Het is belangrijk dat uw domeinnaam op zich al vertelt waarover uw website precies gaat. U kan ook meerdere domeinnamen registreren en via een 301 redirect aan uw website koppelen. Op die manier zorgt u er voor dat uw domeinnamen zowel naar zoekmachines als naar bezoekers (leesbaarheid van uw domeinnaam) optimaal zal scoren.
Tip 2 om hoger in Google te staan: titels en metatags
Het toekennen van pagina titels aan de verschillende webpagina's van uw website doe je best door hetzelfde principe te gebruiken zoals bij het kiezen van uw domeinnamen. De titel van de webpagina dient onmiddellijk weer te geven waarover de pagina gaat. Zorg er voor dat de titel relevante zoektermen bevat. Zorg telkens ook dat de beschrijving en de zoekwoorden van elke webpagina zo relevant mogelijk zijn ingevuld. De beschrijving zal worden weergegeven in de zoekresultaten als uw website bijvoorbeeld in Google verschijnt. De zoekwoorden dienen uiteraard in de tekst van de webpagina zelf voor te komen.
Tip 3 om hoger in Google te staan: synoniemen
Als u teksten schrijft om op uw website te plaatsen is het belangrijk te letten op de spelling. Zorg voor correct geschreven teksten! Omdat u niet kan weten welk zoekwoord een zoeker zal invullen is het interessant om synoniemen in uw teksten te verwerken. De ene keer kan u spreken over het bouwen van een website, dan weer over webdesign en vervolgens over het ontwerpen van een website. Deze drie termen hebben eenzelfde betekenis maar bevatten een andere verwoording.
Tip 4 om hoger in Google te staan: bestandsnamen
Een geoptimaliseerde websitepagina bevat zoveel mogelijk relevante kernwoorden en zo weinig mogelijk overtolligheden. Het spreekt voor zich dat volgende bestandsnaam voor verbetering vatbaar is: http://www.publi4u.be/index.asp?id=19 Een bestandsnaam die zowel zoekmachines als bezoekers meer vertelt is: http://www.publi4u.be/hoog-in-google-staan-met-uw-professionele-website.htm Op die manier vertelt u onmiddellijk waarover de webpagina zal handelen.
Tip 5 om hoger in Google te staan: alt-teksten
Het is de bedoeling om elke afbeelding op uw site te voorzien van een alt-tekst. Een alt-tekst of alternatieve tekst zorgt er voor dat zoekmachines zoals Google kunnen afleiden wat er op de afbeelding staat. Een zoekrobot kan namelijk geen afbeeldingen interpreteren, vandaar dat we de zoekmachine via een alt-tekst vertellen wat er op de afbeelding te zien is.
Tip 6 om hoger in Google te staan: content
Zoals in het begin van deze tips en trucs gezegd is het belangrijk om te zorgen voor verse content of inhoud. Uw website up-to-date houden is van groot belang. U kan er voor kiezen om zelf uw website up-to-date te houden via een gebruiksvriendelijke beheersmodule, ook wel CMS, Content Management System genoemd. Of u kan beroep doen op webdesigner Publi4U om uw website hoger te plaatsen in zoekmachines door het regelmatig up-daten van uw site met relevante content.
Tip 7 om hoger in Google te staan: sitemap
Zorg voor een sitemap van uw website. Een sitemap is een webpagina die duidelijk de volledige structuur van uw site kenbaar maakt. Dit is niet alleen handig voor bezoekers, ook zoekmachines zijn dol op structuur. In de zoekmachine Google kan u via uw Google-account een bestandje sitemap.xml submitten. Dit bestand bevat de volledige structuur van uw website. U kan er voor zorgen dat elke wijziging die u aanbrengt aan uw site op die manier onmiddellijk doorgegeven wordt aan Google.
Tip 8 om hoger in Google te staan: links
Zorg er voor dat er links naar uw website liggen. Liefst links van op andere websites die eveneens relevante content ten opzichte van uw site bevatten. Hoe relevante de content van de site van waarop de link vertrekt, hoe waardevoller deze link wordt voor uw site. Dit soort links noemt men externe links. Interne links zijn de links op uw website tussen de verschillende webpagina's onderling. Het is belangrijk dat uw webpagina's allemaal op een correct werkende manier aan elkaar gelinkt zijn. Zo vermijdt u "broken links". Stel dat er toch een bepaalde link in uw website niet correct functioneert, dan kan u er voor zorgen dat zowel bezoekers als zoekmachines op een speciale pagina terecht komen, de 404 pagina. Deze pagina kan u opmaken in dezelfde layout van uw site zodat het voor een bezoeker bijna niet opvalt dat de pagina niet gevonden kon worden.
Tip 9 om hoger in Google te staan: frames
Frames zijn bij zoekmachine optimalisatie volledig uit den boze. U bouwt uw website technisch best uit in Div's. De opmaak van het webdesign stuurt u best aan via een CSS (Cascading Style Sheets) bestand. Op die manier vermijdt u overtollige html code in uw webpagina's zelf. Hierdoor gaat uw website sneller laden en hebben zoekmachines minder tijd nodig om uw website te indexeren. Doordat ze minder tijd verliezen zullen ze geneigd zijn meer webpagina's te indexeren als ze langskomen en zullen de spiders sneller naar uw website terugkeren.
Tip 10 om hoger in Google te staan: navigatie
Een logische navigatie zal niet enkel een bezoeker gemakkelijker door uw site loodsen, ook zoekmachines zullen gemakkelijker de structuur opnemen. Hoger in Google staan met uw website is geen gemakkelijke opdracht. Het is een continu proces van wikken en wegen. Webdesigner Publi4U staat u graag bij om tot een vruchtbaar zoekmachine resultaat te komen!