Tip 1 – Logische structuur vereenvoudigt het lezen
De ogen scannen een tekst op relevante inhoud. Wanneer u gebruik maakt van een duidelijke en overzichtelijke structuur zal u de ogen helpen om op een doeltreffende manier de gewenste informatie op te sporen.
Webteksten krijgen structuur met volgende zaken:
Samenvattende inleiding
Voor webteksten geldt de omgekeerde piramide-regel: alle belangrijkste informatie moet bovenaan in de tekst staan, namelijk de inleiding. Lezen op een beeldscherm verloopt veel vermoeiender en dus langzamer dan lezen op papier waardoor men snel ongeduldig wordt. De kans vergroot hierdoor dat men de webtekst niet volledig zal lezen. Door uw kernboodschap in de inleiding te plaatsen bent u er vrij zeker van dat het gelezen werd.
Hoofdtitel en tussentitels met de belangrijkste kernwoorden
Hoofd- en tussentitels helpen de lezer om de tekst te begrijpen zonder uiteindelijk de alinea’s te lezen. Hierbij is het dus zeer belangrijk om de zoekwoorden waarop u in de Google zoekresultaten wilt scoren ook in deze titels te vermelden. Probeer deze vooraan in de titel te plaatsen.
Opsommingen en lijsten
Bondige opsommingen en lijsten zijn gemakkelijk leesbaar en scanbaar. Het is een fantastisch middel voor de bezoeker om de informatie tot zich te nemen zonder daarvoor eigenlijk de hele alinea te moeten lezen.
Houd er wel rekening mee dat de opsommingen niet te lang worden want dan gaat de essentie ervan verloren.
Tip 2 – Witruimte creëert rust
Hoe regelmatig komt u wel niet teksten tegen die aan één stuk geschreven zijn zonder tussenkoppen en alinea’s. U ontziet er al om eraan te beginnen! Vermijd deze fout dan ook op uw eigen website. Door regelmatig een witruimte in te lassen geeft u de lezer een adempauze. Lezen wordt hiervoor veel aangenamer en minder vermoeiend.
Tip 3 – Gemarkeerde zoekwoorden
Wanneer bepaalde zoekwoorden zeer belangrijk zijn om de tekst te begrijpen, dan plaatst u deze best in het vet. Hierdoor is het gemakkelijker voor zowel de bezoeker als de lezer om te traceren welke zoekwoorden van groot belang zijn.
Tip 4 – Schrijf kort en bondig
Overdrijf niet in de lengte van uw tekst. Draai niet rond de pot over eenzelfde onderwerp maar schrijf kort en krachtig! Sommige mensen schrijven ineens zeer omslachtig en strooien hierbij overdadig met dubbele woorden. Houd alinea’s kort! Maximaal 5 à 6 zinnen.
Over de lengte van uw webtekst zijn er geen eenduidige richtlijnen maar volgende zaken kunnen wel helpen:
• SEO landingpagina’s: 400 – 600 woorden
• Inhoudelijke artikelen: 1000 – 15000 woorden
• Productteksten: 100 – 300 woorden
Deze voorbeelden zijn slechts richtlijnen, afhankelijk van het gekozen onderwerp is het perfect mogelijk dat de lengte zal afwijken van hetgeen hier boven vermeld staat.
Vergeet hierbij ook niet dat Google niet enkel de kwantiteit bekijkt, maar voornamelijk de kwaliteit van de tekst. Vaak hoort u onder copywriters de leuze ‘less is more’ zolang het kwaliteitsvol is!
Meer informatie of advies nodig over het schrijven van goede webteksten?
Contacteer ons copywriter team vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul het contactformulier in. Dankzij krachtig geschreven en gemakkelijk scanbare webteksten kan u sterke positie verwerven in de Google zoekresultaten.