Wat is social media marketing?
Consumenten spenderen heel wat van hun vrije tijd op sociale netwerksites zoals Facebook, Pinterest, Google Plus en Twitter. De marketingkansen op sociale media liggen dus zeker voor het grijpen.
Met een sterke sociale media marketing (afgekort SMM) kan u verschillende belangrijke zaken stimuleren: employer branding, branding, klantbinding, PR, verkoop en lead generation.
Bovendien kan u er ook persoonlijk en open communiceren met (potentiële) klanten. Met een goede strategie bieden sociale media u dus een unieke kans om een sterke klantenrelatie uit te bouwen.
Motieven om sociale media als onderneming te gebruiken
Naamsbekendheid en branding
Het sociale media verhaal eindigt niet bij het maken van een pagina op een bepaalde netwerksite. U moet er actief aanwezig zijn want dit zorgt voor meer exposure.
Zorg ervoor dat klanten uw boodschap laten delen want deze mond-tot-mondreclame is nog steeds de beste en goedkoopste reclame. Bovendien vertrouwen consumenten veel sneller de mening en ervaring van anderen dan hetgeen het bedrijf zelf verkondigt.
Klantenbinding
Ontdek er wie uw echte fans en brand ambassadors zijn en moedig hen aan om uw berichten te delen binnen hun netwerk. Leg hen af en toe eens extra in de watten door een leuke actie te organiseren.
Hoog scoren in zoekmachines
Door op regelmatige basis berichten op uw sociale mediapagina te posten, stijgt de kans dat u hoog scoort in zoekmachines zoals Google. Hierdoor vergroot uw vindbaarheid, naamsbekendheid en imago.
Straffe customer service uitbouwen
Via sociale media kan u accuraat reageren op reacties van uw volgers. U kan hen helpen bij problemen, hun vragen beantwoorden, ingrijpen indien dit nodig is, enzovoort.
Reageer altijd op reacties, ook al zijn deze negatief. Door op de juiste manier te reageren worden negatieve reacties veelal omgevormd tot positieve.
Betrokkenheid van uw doelpubliek vergroten
Door uw doelpubliek te betrekken bij uw onderneming kan u een stevige relatie uitbouwen en hun ervaringen met u laten delen. De feedback die zij zullen geven, kan uw bedrijf verder verbeteren en optimaliseren.
Vaak kan men door customer engagement tot co-creatie komen doordat consumenten goede ideeën aanreiken.
Marktonderzoek voeren
Enquêtes laten afnemen is een dure en tijdrovende bezigheid, maar dankzij sociale media kan u uw vragen rechtstreeks aan volgers stellen.
Image buidling
Door op sociale media aanwezig te zijn, toont u dat u een moderne en trendy onderneming bent. Hierdoor wordt uw bedrijfsimago versterkt.
Starten met sociale media?
Dan kan social media expert #company# uw partner zijn! Dankzij onze opleidingen maken we u wegwijs op de meest belangrijke sociale netwerksites zodat u deze optimaal kunt benutten binnen uw marketingstrategie. Contacteer ons vrijblijvend via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in.