Internet marketing

SEO volgens Google

Google

Wanneer u achter uw computer gaat zitten en de zoekfunctie van Google gebruikt, krijgt u vrijwel meteen een lijst te zien van de resultaten van uw zoekopdracht. Hoe vindt Google nu die webpagina's die overeenkomen met uw zoekopdracht, en hoe wordt de volgorde van de zoekresultaten bepaald? U zou het doorzoeken van internet kunnen vergelijken met het raadplegen van een dik boek met een zeer uitgebreide index die precies aangeeft waar alle informatie zich bevindt. Wanneer u de zoekfunctie van Google gebruikt, wordt op basis van de index die google gebruikt, bepaalt wat de meest relevante zoekresultaten zijn die aan u moeten worden gepresenteerd. Bij het weergeven van zoekresultaten op uw computer zijn de volgende drie factoren van belang: crawlen, indexeren en presenteren.

Crawlen of doorzoeken

Crawlen is het proces waarmee Googlebot nieuwe en bijgewerkte pagina's opspoort die moeten worden toegevoegd aan de index van Google. Er worden een gigantisch aantal computers om miljarden pagina's op internet te doorzoeken (crawlen), gebruikt. Het programma waarmee de gegevens worden doorzocht, wordt Googlebot genoemd (of ook wel robot, bot of spider). Googlebot maakt gebruik van een algoritmisch crawlproces. Het crawlproces van Google begint met een lijst van URL's van webpagina's, die wordt gegenereerd aan de hand van vorige crawlprocessen en die wordt uitgebreid met sitemapgegevens die worden geleverd door webmasters. Googlebot bezoekt al deze websites. Links die op elke pagina worden aangetroffen, worden toegevoegd aan de lijst van pagina's die moeten worden gecrawld. Nieuwe sites, wijzigingen in bestaande sites en verbroken links worden allemaal geregistreerd en worden gebruikt om de index van Google bij te werken.

Indexeren

Alle pagina's die door Googlebot worden gecrawld, worden verwerkt in een gigantische index, die alle woorden bevat die worden aangetroffen en de locatie ervan op elke pagina. Daarnaast verwerkt Google gegevens die zijn opgenomen in de belangrijkste tags en attributen van de inhoud, zoals title-tags en alt-attributen. Googlebot kan veel soorten inhoud verwerken, maar niet alle. De inhoud van sommige rich-mediabestanden of dynamische pagina's kunnen niet verwerkt worden.

Resultaten presenteren

Wanneer een gebruiker een zoekopdracht invoert, doorzoekt Google de index naar overeenkomende pagina's. De resultaten die volgens Google het meest relevant zijn voor de gebruiker, worden vervolgens geretourneerd. De relevantie wordt bepaald door meer dan 200 factoren, waaronder de PageRank voor een pagina. De PageRank geeft de waarde van een pagina weer op basis van de inkomende links van andere pagina's. Dat wil zeggen dat de PageRank van uw site wordt verhoogd door elke link naar een pagina op uw site vanaf een andere site. Google doet er alles aan om de gebruikerservaring te verbeteren door spamlinks en andere praktijken die de zoekresultaten negatief beïnvloeden, te identificeren. De beste typen links zijn links die worden weergegeven op basis van de kwaliteit van uw inhoud. Als u wilt dat uw site op een goede positie wordt weergegeven op de pagina's met zoekresultaten, moet u ervoor zorgen dat uw site op de juiste wijze kan worden gecrawld en geïndexeerd door Google. Hier komt logischerwijs SEO in beeld. Communicatiebureau Publi4U uit Kortrijk heeft door ervaring en know-how de mogelijkheid om u te helpen in uw SEO verhaal. Wij beloven u niet, zoals veel andere kantoren, de hemel, maar samen proberen we Google het hof te maken.

Wanneer SEO?

Als u overweegt een SEO-bureau in te huren, kunt u dat het beste zo vroeg mogelijk doen. Een goed moment om dit te doen, is wanneer u een nieuw ontwerp voor uw site overweegt of een nieuwe site wilt beginnen. Op die manier kunnen u en de SEO ervoor zorgen dat uw site zodanig is ontworpen dat deze volledig zoekmachinevriendelijk is. Een goed SEO-bureau, zoals Publi4U, kan u ook helpen een bestaande site te verbeteren.

Ook aan SEO doen?

Nu is het moment om aan SEO te doen. U moet met andere woorden nu reeds voldoende aandacht besteden aan zoekmachine optimalisatie. Wedden dat uw concurrenten het reeds doen! Meer weten over dit thema of van plan een nieuwe site te laten bouwen? Contacteer ons dan vandaag nog op 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01