Internet marketing

Schrijf sterke content voor uw website

Belangrijk om zich in de lezer te verplaatsen

De bedoeling van uw webcontent is om de lezer te informeren en hem tot een bepaalde actie te verleiden aan de hand van call-to-actions. Begin met een moment van bezinning en verplaats uzelf volledig in een ander persoon, de lezer. Waar houdt hij zich zoal mee bezig? Wat zoekt hij op uw website? 

Verplaats uzelf zover in die persoon dat alles wat u neerpent perfect aansluit op de beleveniswereld van de lezer. Dit klinkt logisch, maar toch vergeten heel wat 'schrijvers' dit. Helaas resulteert dit dan in content die de lezer helemaal niet triggert.

Een perfecte samenhang

Heeft u al van contentstrategie gehoord? Binnen deze strategie zorgt u ervoor dat alle tekst, afbeeldingen enzovoort onderdeel vormen van een bepaalde gedachte. Losse flodders zonder samenhang hebben weinig zin. Alle content moet dezelfde tone-of-voice hebben en dezelfde sfeer uitstralen binnen één overkoepelende strategie. 

Voor deze strategie hebben we vier belangrijke factoren waaraan uw tekst moet voldoen:

Factor 1 - Tekst is afgestemd op het gedrag

Om de content af te stemmen op het gedrag van de lezer, kunt u volgende vragen beantwoorden:

  • Welke actie willen we dat onze lezer onderneemt?
  • Hoe gaan we het gedrag van deze lezer meten?
  • Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de lezer effectief overgaat tot actie?

Een mooi voorbeeld om gedrag te illustreren is bijvoorbeeld de organisaties die zich inzetten tegen zwaar dierenleed. Hun reclames zijn zodanig opgemaakt dat de adverteerder een schuldgevoel bij de ontvanger losmaakt, waardoor deze gemakkelijker de gewenste actie zal uitvoeren. Ook WWF is een goed voorbeeld. Zij gebruiken een volledig andere strategie en spelen in op het positief gevoel aan de hand van 'feel good' beelden. Hierdoor worden de ontvangers makkelijker aangezet tot een donatie.

Factor 2 - Het onderwerp is essentieel

Via uw teksten wilt u de bezoeker overtuigen met eenvoud. Gebruik daarom korte zinnen en geef hem tips, mogelijkheden die het verschil maken, enz. Kortom: geef uw ontvanger relevante, essentiële informatie. Maar wanneer bepaalt u of een onderwerp al dan niet essentieel is? Stel uzelf volgende vragen:

  • Wat is voor de ontvanger essentieel om te weten?
  • Wat is het voordeel voor de ontvanger op persoonlijk of op zakelijk vlak?
  • Welke punten moeten zeker terugkeren in de content?
  • Is de tekst zodanig opgemaakt (met headers, opsommingstekens,...) dat de lezer snel het onderwerp weet?
  • Draai ik niet rond de pot in mijn tekst?

Factor 3 - De inhoud is gericht op een specifieke doelgroep en het ultieme doel

Een tekst schrijven gebeurt altijd met een bepaald doel in ons achterhoofd. De tekst is ook steeds gericht tot een specifieke doelgroep, pas uw tone-of-voice dan ook aan aan die doelgroep. Stel uzelf volgende vragen:

  • Begrijpen we de motivatie van onze lezers?
  • Hebben de we lezer voldoende gedetailleerd in beeld gebracht?
  • Kunnen we met onze tekst ons einddoel bereiken?

Webteksten gericht op einddoel

Factor 4 - De boodschap is strategisch

Denk vooraf goed na over wat u met uw content wilt bereiken en hoe u dit gaat doen. Deze vraag dient u tijdens het schrijven constant in het achterhoofd te houden. Verplaats u opnieuw in de lezer en ga na of uzelf door te tekst tot actie wordt aangezet. 

Stel uzelf volgende vragen:

  • Past de webcontent wel bij de bedrijfsstrategie?
  • Helpt de content ons in het behalen van onze doelen? Evalueer!
  • Via welke communicatiekanalen kan ik de ontvanger best bereiken?
  • Gebruik ik een goede SEO-strategie om gemakkelijk vindbaar te zijn in zoekmachines?

Meer informatie of advies nodig omtrent copywriting online?

Contacteer ons team van copywriters via 056 32 32 01 of vul ons contactformulier in. We helpen u graag op weg om goede webteksten te schrijven die de lezer zal aanspreken en drijven tot een bepaalde actie.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01