Tracking code van Google Analytics
Eigenlijk worden al deze zaken, indien u over een Google Analytics Account beschikt, reeds bijgehouden. Mensen die namelijk op een “normale” manier op uw site terecht komen (via de zoekmachines of door rechtstreeks naar uw site te surfen) worden gevolgd door de tracking code van Google Analytics.
U krijgt al deze gegevens voorgeschoteld in nette rapporten die u ten allen tijde kan raadplegen.
Het enige wat we nu nog zouden moeten kunnen is er voor zorgen dat al deze gegevens ook specifiek worden verzameld voor bezoekers die via een link in de mailing op uw site terecht komen.
Campagnes tool van Google Analytics: stappenplan
En wat dacht u? Google Analytics beschikt over een tool “Campagnes” waarmee we dit perfect kunnen realiseren.
Ok, we gaan aan de slag en tonen u in enkele eenvoudige stappen hoe u dit kan realiseren.
1. Uw Google account
Eerst en vooral moet u natuurlijk over een Google Analytics Account beschikken die correct is geïnstalleerd op uw website. Indien dit nog niet zo is kan u misschien eerst even onze tutorial hieromtrent lezen.
2. Speciale link aanmaken om te kunnen tracken
Stel nu dat we een mailing wensen te sturen waarin we onze klanten/prospecten willen wijzen op het belang van een domeinnaam.
Op onze website beschikken we reeds over een pagina met een heleboel informatie in verband met dit onderwerp: https://www.publi4u.be/nl/diensten/website/domeinnaam.htm
Indien we enkel deze link zouden opnemen in de mailing kan Google Analytics onmogelijk weten dat een bezoeker via de mailing op onze website is beland. Een heleboel gegevens gaan dus verloren.
Om dit te voorkomen gaan we onze link wat aanpassen met een aantal extra gegevens.
We doen dit via de URL Builder van Google die je kan vinden door te surfen naar http://support.google.com/googleanalytics/bin/answer.py?hl=en&answer=55578
Eerst geven we de landingspagina op in het veld Website URL. In ons geval is dit: https://www.publi4u.be/nl/diensten/website/domeinnaam.htm
Daarna moeten we nog een aantal verplichte campagne gegevens invullen:
Campaign Source: De bron waar bezoekers vandaan komen. Voor ons is dit een “nieuwsbrief”
Campaign Medium: Het medium dat gebruikt wordt. In ons geval is dit “email”
Campaign Name: De naam van de campagne. Wij kiezen voor “Nieuwsbrief januari”
Daarnaast kan je ook nog iets invullen bij de velden Campaign Term en Campaign Content. Daar maken we voorlopig echter geen gebruik van.
Het resultaat is een aangepast link die we nu in onze mailing kunnen gebruiken: https://www.publi4u.be/nl/diensten/website/domeinnaam.htm?utm_source=nieuwsbrief&utm_medium=email&utm_campaign=Nieuwsbrief%2Bjanuari
3. Gebruik deze link in ons mailing platform.
Log in in de e-mailingmodule met uw persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Start een nieuwe e-mailing op of bewerk een bestaande zodat u de link kan plakken.
4. De resultaten opvolgen via onze Google Analytics Account.
Log in in uw Google Analytics account en vraag het rapport op van uw site. Kies voor Verkeersbronnen -> Bronnen -> Campagnes
Een e-mailing opzetten en resultaten meten
Wenst u een professionele e-mailing te laten ontwerpen en opzetten, doe een beroep op internet marketing specialist #company# uit Kortrijk. Vul het contactformulier in of geef een telefonisch seintje via 056 32 32 01.