Breng de huidige omgeving in beeld
De eerste stap naar een goede online communicatie start met een juiste doorlichting. Breng in beeld wat de huidig online inspanningen van de onderneming zijn. Een handige tool hierbij is het opstellen van een SWOT-analyse. Deze analyse brengt de sterktes (strengths), zwakten (weaknesses), kansen (opportunities) en gevaren (threats) in beeld. Op basis van deze analyse kan een overzicht van de te bereiken doelen geformuleerd worden. Dit overzicht vormt de basis en geeft de online richting aan.
Maak de doelstellingen op maat
Nadat de knelpunten en kansen in beeld gebracht zijn, zullen doelstellingen geformuleerd worden. Deze doelstellingen krijgen input vanuit twee richtingen. Enerzijds vanuit de onderneming zelf. Het gaat hier over het antwoord op de vraag: ‘Wat willen wij als bedrijf met onze online strategie bereiken?’. Anderzijds heeft de mening van de doelgroep een even grote invloed. Hier bestaat de vraag: ‘waar zit de doelgroep op te wachten?’. Het spreekt voor zich dat een geïntegreerd webshopsysteem onnodig is wanneer de doelgroep geen intentie heeft online aan te kopen.
Ken een medium toe aan de online strategie
De geformuleerde doelstelling kan verschillende overkoepelende doelen hebben. Voorbeeld: het doel van de onderneming is het vergroten van het aantal terugkerende klanten. De doelstelling bestaat uit het verhogen van het aantal terugkerende klanten binnen het jaar met 5%. Wanneer het doel en doelstelling samenvloeien dient invulling gegeven te worden aan de vraag: ‘Hoe kan deze gemeenschappelijke behoefte bereikt worden?’.
De online focus kan uitgewerkt worden op de eigen website, onderliggende websites, partner websites, blogs of sociale media. Het spreekt voor zich dat de controle samenhangt met de mate waarin de onderneming controle over het medium heeft.
Het is daarnaast mogelijk, en aangeraden, diverse platformen te combineren om zo een totaalervaring voor de gebruiker teweeg te brengen. Deze keuze zal echter variëren van bedrijf tot bedrijf. Daarom is het belangrijk een op maat gerichte analyse van de eigen onderneming uit te voeren. Op die manier zal uw online strategie een groot succes worden!
Laat uw online strategie door Publi4u creëren
Doe beroep op onze jarenlange ervaring. Wij creëren uw website met de nodige zorg en passie aan een aantrekkelijke prijs, en u beheert hem. Vul ons contactformulier in of geef telefonisch een seintje via 056 32 32 01.