Internet marketing

Online reviews: het belang van digitale word-of-mouth

Waarom zijn online recensies belangrijk?

De consument doet er beroep op

Het merendeel van de consumenten leest online recensies vooraleer ze een aankoopbeslissing maken. Voor de consument is dit een logische stap in het beslissingsproces geworden. Vooraleer hij een beslissing maakt, wil hij bevestiging dat het de juiste beslissing is.

Belangrijk voor de aankoopbeslissing

Wanneer de consument online op zoek gaat naar recensies, heeft hij vaak al een idee van het product of de dienst die hij wil kopen. Hij gaat dus op zoek naar het beste bedrijf dat dit product of deze dienst kan leveren. Bij deze stap moet u de consument dus overtuigen om voor u te kiezen. 

Het lezen van online reviews is één van de laatste stappen in het beslissingsproces. Online reviews zijn dus een cruciale stap: hier moet u van een potentiële klant een echte klant maken.

Positief voor uw ranking in zoekmachineresultaten

Goede recensies zorgen ook voor een hogere plaats in de ranking van zoekmachines. Google wil de zoekers namelijk zo goed mogelijk informeren. Een onderneming met veel recensies komt dus hoger te staan omdat de consument via de recensies meer te weten komt. Bovendien bewijzen recensies ook dat uw onderneming echt bestaat.

Hoe verkrijgt u online recensies?

Er is maar één simpele manier om online recensies te krijgen: vraag uw klanten of ze een recensie voor u willen schrijven. Laat hen ook weten dat u aanwezig bent op reviewsites. Plaats bijvoorbeeld de logo's van de sites op uw businesscards, zet de links naar deze sites op uw website of breng het logo van een reviewsite zoals Tripadvisor aan op uw fysieke locatie.

Wat u zeker niet moet doen is mensen betalen of valse profielen aanmaken om positieve recensies te schrijven. De reviewwebsites herkennen zulke onechte recensies en verwijderen ze.

Hoe gaat u om met online recensies?

U doet er goed aan te reageren op elke recensie, zowel positief als negatief. De klant is dankbaar dat u de recensie leest en de feedback apprecieert. Het is gemakkelijker om een klant te bedanken voor een positieve recensie dan voor een negatieve recensie. Toch is het belangrijk dat u ook op negatieve recensies reageert. Toon de klant ook bij een negatieve recensie dat u de feedback apprecieert en iets zal doen aan de opmerkingen.

Mensen denken vaak dat het beter is om negatieve recensies te verwijderen. Dit is zeker geen oplossing, integendeel. Een onderneming met enkel positieve recensies wekt achterdocht op. Iedereen kan wel eens een slechte ervaring hebben; laat deze dan ook staan.

Waar vindt u uw online recensies?

Yelp

Yelp is een gratis website waarop de consument lokale ondernemingen een score van 1 tot 5 sterren kan geven. De consument kan er ook commentaar bij plaatsen. Ondernemingen zelf kunnen er ook reageren op recensies van klanten.

Google

Wanneer een bedrijf een pagina heeft op Google+ Local of Google Places, kunnen klanten hierop recensies plaatsen. Als de consument het bedrijf dan opzoekt op Google, verschijnen deze recensies rechts op de pagina.

Recensies op Google Plus

Facebook

Ook op Facebook kunnen klanten recensies plaatsen over een onderneming. Net zoals bij Yelp en Google+ kan de consument ook hier een score van 1 tot 5 sterren geven en er een commentaar bij plaatsen.

Recensies Facebook

Wilt u ook digitale mond-tot-mondreclame?

Heeft uw onderneming ook behoefte aan positieve online recensies? Doe dan beroep op #company#! Wij tonen u op welke reviewkanalen u het best aanwezig bent en hoe u met online recensies omgaat. Contacteer ons vrijblijvend op 056 32 32 01 of vul het contactformulier in!


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01