Groei van de online reclamemarkt
De totale reclamemarkt boekte in 2008 maar 1,4 procent groei. Het grote verschil in groei tussen de totale reclamemarkt en de online reclamemarkt heeft waarschijnlijk te maken met de huidige economische crisis. Online reclame advertenties zoals Adwords van Google zijn relatief goedkoop omdat je maar dient te betalen als iemand ook effectief op de advertentie doorklikt. Het voordeel hiervan is dat je meer kans hebt om een potentiële klant naar uw website te trekken omdat hij er zelf voor kiest om te klikken op uw online advertentie. Bijkomend voordeel van Google Adwords is het feit dat u vooraf uw budget bepaald. Is het budget bijna op kan u er voor kiezen het aan te zuiveren. U weet dus vooraf heel goed wat u uitgeeft.
Populaire online advertentie vormen
De populairste online advertenties op het internet zijn banners op websites, display advertising. Display advertising nam in 2008 71,4 procent in van de totale online reclamemarkt, goed voor zo een 70 miljoen euro. Deze cijfers zijn afkomstig uit de AdEx-studie, Online Advertising Expenditure, van het IAB of Interactive Advertising Bureau.