Wat is marketing?
Marketing heeft vele definities. De oorsprong van het woord marketing legt misschien wel het best uit waarvoor de term staat. Marketing is het verkrijgen van de markt door in te spelen op de behoeftes van de (potentiële) klanten. Het is een samentrekking van de Amerikaanse begrippen: market & getting.
Hoe aan marketing doen?
Uit de definitie kunnen we afleiden dat marketing uw klant helpt om voor u te kiezen. Hoe past u dit nu precies toe?
Eerst en vooral moet u uw markt onderzoeken, daarbij denkt u na over zaken die uw ondernemingsactiviteit kunnen beïnvloeden: hoe ziet uw doelgroep eruit, welke doelstelling streeft u na, wie zijn uw belangrijkste concurrenten, ... ? Op basis van de bevindingen uit het marktonderzoek maakt u een marketingplan op. Het marketingplan omvat alle acties die u wenst te ondernemen om een groter marktaandeel te verkrijgen. In het marketingplan bepaalt u dus via welke strategie u uw marketingmix wil aanprijzen. De marketingmix bestaat uit: prijs, promotie, product, plaats, personeel (dienstensector) en presentatie (retial/detailhandel).
Trek bijvoorbeeld de aandacht van potentiële klanten met een uitzonderlijke korting en communiceer dit naar uw doelgroep toe. Om goed te communiceren, selecteert u de kanalen waarmee u uw doelgroep optimaal kan bereiken. Één van de meest gebruikte marketing-kanalen is sinds een aantal jaren het internet. Via websites, nieuwsbrieven, e-mails, ... kan u uw (potentiële) klanten snel en op een efficiënte manier bereiken.
Waarom internet marketing?
Uit onderzoek blijkt dat internet een steeds belangrijker wordend marketing-kanaal is voor ondernemingen. De groei van internet als communicatie-instrument is het gevolg van de vele voordelen die internet marketing biedt.
Internet marketing heeft vele voordelen:
- Goedkoop en flexibel
- Groter doelpubliek bereik
- Altijd toegankelijk, 24 uur per dag en 7 op 7
- Gemakkelijk om mee te werken
- Creeërt vertrouwen
- Op korte termijn klanten op de hoogte brengen van promotie,...
- Bron van informatie van uw klanten
- ...
Internet marketing houdt echter meer in dan het hebben van een website of versturen van een e-mail. Een mooie website zonder bezoekers is nutteloos. Een e-mail versturen naar mensen die geen interesse hebben in uw aanbod levert irritatie op. Probeer snel gevonden te worden in zoekmachines door aan SEO (search engine optimization) te doen. Stuur e-mails naar mensen die reeds interesse hebben getoond in het onderwerp van uw e-mail aan de hand van bijvoorbeeld reeds gedane aankopen, nieuwsbriefinschrijvingen, ...
Internet marketing vraagt ervaring
Bereik uw klanten via het belangrijkste marketing-kanaal en zorg dat uw online aanwezigheid opvalt en professioneel overkomt. Doe beroep op experts en contacteer #company#, een communicatiebureau met jarenlange ervaring in het bouwen van websites, online webapplicaties en zoekmachine optimalisatie. Neem vrijblijvend contact op door te bellen naar 056 32 32 01 of vul het contactformulier in.