Insites ondervraagt Belgen over internetgebruik
Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van IAB (Interactive Advertising Bureau). Insites bevroeg in juli 2007 hiervoor ruim duizend personen tussen 12 en 65 jaar in heel België. Zo’n 86% van de respondenten gebruikt Google meermaals per week. Live/MSN Search en Yahoo! Search volgen met respectievelijk 12 en 10%. Ask.com, Lycos Search, AOL Search en Webmatch worden bijna nooit gebruikt.
De meeste zoekers (86%) gebruiken regelmatig de functie ‘pagina’s uit België’ om meer specifieke zoekresultaten te bekomen. Zoekmachines worden meestal geraadpleegd voor privégebruik. Vooral het vinden van commerciële informatie speelt daarin een grote rol. De meest voorkomende onderwerp zijn: toerisme en reizen, consumptiegoederen, amusement en media.
Surfers zijn over het algemeen heel tevreden met wat ze vinden via zoekmachines: 84% vindt wat hij/zij zoekt en vindt het zelf niet erg om tot de derde pagina door te klikken. Opvallend is dat veel mensen het verschil niet kennen tussen betaalde en onbetaalde resultaten. Bijna één op twee weet niet dat dit onderscheid bestaat. Daarentegen klikt 78% van de groep die het verschil wel kent, regelmatig de gesponsorde links aan.
Bron: Metro van donderdag 18 oktober 2007 bladzijde 11