Internet marketing

Internetreclame: vormen van het voeren van reclame via internet

E-mailreclame

Door middel van een e-mailbericht worden de huidige maar ook potentiële klanten aangesproken door een reclameboodschap. In de mail vindt u een link naar de website van het bedrijf. E-mailreclame is een krachtige tool om een relatie met de klant te creëren en te behouden. De mails hebben ook het doel de omzet van het bedrijf te verhogen. Jammer genoeg krijgen we ook te maken met spam of met andere woorden ongewenste elektronische post.

Opting-in
Opting-in of kortweg opt-in wil zeggen dat u de mogelijkheid hebt om zelf te beslissen of u de reclamemails wil ontvangen. U moet dus de toestemming geven aan het bedrijf.

Opting-out
Bij opt-out ontvangt u e-mails zonder dat u er om gevraagd hebt. U hoeft geen toestemming te geven. U kan echter wel het ontvangen van de mails stopzetten door een makkelijke handeling.

Spam
Spam zijn e-mails die niet gevraagd zijn. Ze zijn niet gewenst en daardoor wordt de ontvanger geërgerd. De mails worden meestal in grote hoeveelheden verzonden en zorgen voor een vertraging van het internetverkeer door overbelasting. Gelukkig bestaan er spamfilters om deze mails te makkelijk te scheiden van uw andere.

Bannerreclame

Reclame kan ook grafisch geuit worden op het internet door middel van een banner. Als u op een banner klikt wordt u naar een andere pagina of website doorgeleid waar u informatie krijgt over de geadverteerde. Een banner kan worden opgemaakt in verschillende formaten en vormen. Een banner of in het Nederlands banier is een advertentievorm die kan bestaan uit een logo, tekst of beide.

Tegenwoordig zijn er steeds minder mensen die letten op de banners. Hier spreekt men van bannerblindheid. Ze zien bewust of onbewust geen banners meer en klikken er vervolgens niet meer op. Dit komt omdat zij vaak het internet bezoeken en ondertussen al weten waar de banners zich op de pagina bevinden. Doordat bijna elke webpagina gebruikt maakt van banners treedt er een gewenningseffect bij de bezoekers op.

Reclame banners opgebouwd in Flash en Javascript

Aangezien de internetgebruikers hun aandacht minder vestigen op de banners worden er nieuwere methodes gebruikt. Hun aandacht wordt nu getrokken door Flash of door middel van Javascript.

Macromedia Flash is een computerprogramma waarmee animaties, korte filmpjes, web applicaties en zelfs volledige websites gemaakt kunnen worden. Via Flash kan er veel informatie op weergegeven worden over een kleine ruimte.

De firma Netscape ontwierp Javascript om meer interactiviteit en functionaliteit in webpagina’s te verkrijgen. Het verschil met de gewone banner is bijvoorbeeld dat het venster verschijnt als u met de muis over een link rolt in plaats van er op te klikken.

Internetreclame via Pop-up / Pop-under

Een pop-up is een extra venster dat tevoorschijn komt bij het openen van een webpagina. Meestal wordt dit venster gebruikt voor reclame te maken. De ene pop-up verdwijnt na een vooraf ingesteld aantal seconden, terwijl andere pop-ups door de bezoeker zelf moeten worden gesloten. Een pop-under verschijnt achter de webpagina die door de bezoeker is geopend. Het is dus pas te zien als de bezoeker zijn webpagina sluit.

Veel internetgebruikers hebben een afkeer aan pop-ups want ze verstoren uw gewone surfgedrag. U moet constant uw vensters sluiten. Daarom kan u pop-up-blockers aanschaffen. Deze zorgen ervoor dat de venstertjes niet meer verschijnen. Safari, Internet Explorer en Mozilla Firefox zijn veilige browsers en beschikken standaard over een pop-up-blocker. U kan zelf beslissen of u de pop-ups blokkeert of niet, en ook welke u al dan niet wenst te blokkeren.

Targeting

Semantische targeting
Door middel van semantische technologieën worden de samengevoegde websites gescand en onderzocht op hun inhoud. Semantisch adverteren heeft als doel de inhoud van de website op een correcte manier in te delen en te indexeren. De webartikels worden ook ingedeeld in categorieën, wat praktischer en vlotter gaat voor de internetgebruiker. Bezoekers zullen sneller geneigd zijn om op een advertentie te klikken aangezien de webpagina hoofdzakelijk advertenties toont die met het onderwerp te maken hebben en aangezien het dat onderwerp is die hun eigen interesses weergeeft.

Behavioral targeting
Behavioral targeting is een techniek die gebruikt wordt door online uitgevers en adverteerders om de doelmatigheid van hun campagnes te vergroten. Behavioral targeting maakt gebruik van informatie die verzameld wordt op webbrowsers. Zoals de pagina’s die ze bezocht hebben of hun zoekopdrachten die ze hebben gemaakt. Zo kunnen ze het individueel gedrag van de internetgebruiker achterhalen. Aan de hand van die informatie kiezen ze welke advertenties ze laten zien aan die persoon. We kunnen twee types van behavioral targeting van elkaar onderscheiden.

Onsite targeting
Bij onsite targeting kunnen er gegevens van de bezoeker verzameld worden vanaf het ogenblik hij op de website komt. Vervolgens wordt er, naarmate het mogelijke enkel de essentiële, specifieke informatie getoond.

Network targeting
Bij network targeting is er een samenwerking tussen meerdere websites of internetmarketingbureaus. De informatie over het bezoekersgedrag wordt aan die verschillende websites uitgewisseld. Hierdoor kan er een beter beeld gecreëerd worden van de websitebezoeker. Deze manier van targeting is directer en dus ook succesvoller.

Uw internetreclame optimaal laten renderen

Welke vorm van internetreclame zal u doelgroep het meest aanspreken?  Hoe ontwerpt uw het best uw online internetreclame?  Vragen waar reclamebureau #company# u met veel plezier een antwoord zal op geven. Het enige wat u hoeft te doen is ons even contacteren via het contactformulier of per telefoon via 056 32 32 01.


Contacteer Tom Website / Webshop nodig? Bel Tom voor een vrijblijvende afspraak 056 32 32 01