Informeren op het internet alsvorens te kopen
Het wordt stilaan duidelijk dat mensen internet meer en meer ontdekken en gebruiken om een beslissing in hun koopproces te maken. Bij de aankoop van elektronica is de invloed op het koopproces het grootst.
Meestal gaat de Belg veertien dagen voor het aankopen van kinderkledij opzoek naar informatie op het internet. Bij huishoudtoestellen of doe-het-zelf artikelen loopt de termijn op tot een maand. Voor elektronica loopt de periode op tot twee tot drie maand. Ongeveer 59 procent gaat opzoek naar algemene informatie over het product dat ze willen aankopen. Daarna volgt voor 62 procent een vergelijkingsfase om bijvoorbeeld opzoekt te gaan naar een alternatief. Slechts 4 procent van de aankopen gebeurd dan nog eens effectief online.
Daarmee is bewezen dat Belgen minder aankopen via internet dan bijvoorbeeld de Nederlanders en de Britten. Dit komt mede door het winkelaanbod in ons land, we hoeven ons als Belgen minder ver te verplaatsen. Eveneens is het zo dat de Belgen nog steeds minder vertrouwen hebben in het aankopen via het internet. Een hinderpaal voor de meeste consumenten is een te veel aan informatie.
Ontwikkeling webshop
Bij de ontwikkeling van een webshop is het dus de kunst om de bezoeker zoveel mogelijk relevante informatie in verband met zijn product naar keuze aan te bieden. Eveneens is het van belang dat de informatie zo volledig mogelijk is en uiteraard correct. Door deze informatie in uw webshop te verwerken zal uw webwinkel niet alleen meer vertrouwen uitstralen, maar zullen zoekmachines ook uw site een hogere ranking toekennen. Daardoor zal uw webshop een hogere positie verkrijgen in de zoekmachine resultaten, waardoor u meer bezoekers, potentiële kopers, naar uw website krijgt. Op die manier zal een bezoeker de nodige informatie vinden op uw website en vervolgens een lagere drempel ondervinden om het product te kopen via uw webshop.